Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 123
  • Öğe
    Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin tam sayılara ilişkin metaforik algılarının incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2024) Özyurt, Yücel; Şentürk, Cihad
    Bu çalışmanın amacı ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin pozitif tam sayı, negatif tam sayı, sıfır ve mutlak değer kavramlarına yönelik sahip oldukları metaforik algıları belirlemektir. Öğrencilerin metaforik algılarını belirlemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yöntemi seçilmiştir. Katılımcılar, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı Karaman ilinde bulunan resmi ortaokullardan maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiştir. Araştırma, daha öncesinde kendilerine tam sayı kazanımları verilmiş olan 530 altıncı sınıf öğrencisi ile gerçekleşmiştir. Veri toplama aracı olarak tam sayılara ilişkin metafor oluşturmaya yönelik sorulardan ve bu metaforlara yönelik görsellerin çizileceği alanlardan oluşan form kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; “pozitif tam sayı” kavramı için 77 farklı metafor ve 11 ayrı kategori, “negatif tam sayı” kavramı için 75 farklı metafor ve 10 ayrı kategori, “sıfır” kavramı için 77 farklı metafor ve 9 ayrı kategori, “mutlak değer” kavramı için 90 farklı metafor ve 11 ayrı kategori oluşturulmuştur. Araştırma bulgularına göre öğrenciler tarafından oluşturulan metaforların günlük yaşamla ilişkili olduğu, ayrıca öğrencilerin pozitif tam sayı, negatif tam sayı ve sıfır kavramlarına yönelik metafor oluşturmada mutlak değer kavramına göre daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    The explanatory power of Carnegie Classification in predicting engagement indicators: a multilevel analysis
    (Frontiers Media SA., 2024) Gök, Enes; Aydın, Burak
    The study aims to explore the effect of the type of higher education institution on students’ engagement. The meta-analyses of multilevel regression coefficients revealed significant relationships between the type of higher education institution and student engagement indicators across the years from 2013 to 2019. Comparing different types of higher education institutions with the base category, our findings revealed significant differences in effective teaching practices, discussion with diverse others, and student-faculty interaction consistent throughout the years. These findings are expected to provide insights for institutional administrators, policymakers, and researchers given that student engagement in higher education has become an indicator of quality all around the world.
  • Öğe
    Hayat bi̇lgi̇si̇ ve sosyal bi̇lgi̇ler dersi̇ öğreti̇m programlarında yer alan kazanımların tari̇h, vatandaşlık ve coğrafya boyutunda i̇ncelenmesi
    (2023) Yazıcıoğlu, Aylin
    Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları öğrencilerin temel bilgi ve becerileri kazanmasında etkin olan programlar arasında yer almaktadır. Aynı zamanda öğrencilerin yaşadığı toplumla olan ilişkilerinin düzenlemesinde, topluma uyum sürecinin oluşturulmasında da etkin bir rol üstelenmektedir. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları çeşitli disiplinlerden oluşan bir yapıya sahiptir. Birçok disiplinin bu öğretim programlarının içeriğini oluşturması, ilgili içerikte yer alan boyutların ortaya konulmasında önemlilik taşımaktadır. Bu çerçevede çalışmanın amacında; Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları’nda yer alan kazanımların tarih, vatandaşlık ve coğrafya boyutlarına göre incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu 2018 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları’nda yer alan kazanımlar oluşturmaktadır. Verilerin analizinde ise betimsel analiz metodu benimsenmiştir. Çalışmanın sonucunda; 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kazanımlar tarih, vatandaşlık ve coğrafya boyutlarında incelendiğinde vatandaşlık ve coğrafya ile ilişkilendirilen kazanımların daha yoğun bir şekilde yer aldığı görülmüştür. 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ele alındığında ise; tarih, vatandaşlık ve coğrafya boyutlarıyla ilişkili olan kazanımlara programda yer verildiği gözlenmiştir. Çalışmada, farklı öğretim programlarını oluşturan disiplinlerin incelenmesi önerilebilir. Bununla birlikte öğretim programına dayalı incelemeler uzman görüşleri çerçevesinde de ele alınabilir.
  • Öğe
    Duygusal stil ölçeğinin türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (2023) Ekinci, Nezir
    Duygular insan deneyimi için merkezi ve önemli bir etkiye sahiptir. Hem bireysel hem de toplumsal gelişme için sağlıklı duygusal yaşamlar bir ön koşuldur. Bu çalışmanın amacı Kesebir ve diğerleri tarafından geliştirilen Duygusal Stil Ölçeğinin Türk kültürü için geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Duygusal Stil Ölçeğinin yapı geçerliği ilk olarak Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) daha sonra ise Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile incelenmiştir. Ölçeğin güvenirliği Cronbach ? iç tutarlık güvenirlik katsayısı ile tespit edilmiştir. Açımlayıcı Faktör Analizi çalışma grubu 168 kadın (%53.3) 147 erkek (%46.7) ve olmak üzere toplam 315 üniversite öğrencisi, Doğrulayıcı faktör analizi çalışma grubu 160 kadın (%53.7) ve 138 erkek (%46.3) olmak üzere toplam 298 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. AFA sonuçları incelendiğinde Duygusal Stil Ölçeği’nin 18 madde ve 5 alt boyuttan oluştuğu görülmüştür. DFA sonucu ölçeğin beş faktörden oluşan yapısının model uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğu saptanmıştır. Güvenirlik analiz değerlerine göre ölçeğin Cronbach ? iç tutarlık güvenirlik katsayısı ölçeğin tamamı için .79 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirlilik analizinde Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ile test-tekrar test korelasyon değerlerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda Duygusal Stil Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak bireylerin duygusal boyutlarının incelenmesinde kullanılabileceği saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre hem uygulama hem de araştırma alanlarına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Dağıtımcı liderlik ve sosyal sermaye bağlamında örgütsel yenilikçilik
    (2023) İncedal, Ayhan; Yalçın, Mehmet Tufan; Koçak, Ömer; Çoban, Ömür
    Değişimlerin daha hızlı yaşandığı günümüzde örgütlerin bu değişimlere uyum sağlaması ve yeniliklere açık olması örgütlerin devamlılığı açısından hayati öneme sahiptir. Güncel araştırmalar örgütsel yenilikçilikte yönetim anlayışının etkili olduğunu göstermektedir. Çağdaş yönetim anlayışlarında liderlik kavramı değişmeye başlamış ve solo liderlik anlayışından uzaklaşılarak çoğulcu liderlik yaklaşımları ön plana çıkmıştır. Bu yaklaşımların eğitim yönetimine yansımaları ise okul liderliği, öğretmen liderliği ve dağıtımcı liderlik olarak görülmektedir. Bu çalışmanın amacı da okul müdürünün dağıtımcı liderliği ve örgütsel yenilikçilik ilişkisinde öğretmenlerin sosyal sermayesinin aracı rolünü incelemektir. Bu çalışmanın amacına ulaşmak için, Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Anketi [Teaching and Learning International Survey- TALIS] 2018'e katılan ortaokul ve liselerde görev yapan 614 okul müdüründen toplanan veriler yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma modeli kapsamında belirtilen dört hipotezin test edilmesi için örgütsel yenilikçilik, sosyal sermaye ve dağıtımcı liderlik ile ilgili maddeler kullanılmıştır. Ayrıca modele okulun konumu ve türü kontrol değişkeni olarak eklenmiştir. Yapılan analizlerde ölçeklerin geçerli ve güvenilir olduğu, verilerin ise normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Sonuçlar, dağıtımcı liderlik gösteren okul müdürlerinin okullarında sosyal sermaye geliştirmeyi desteklediğini ve bu tür sosyal sermaye gelişiminin örgütsel yenilikçiliği artırdığını ortaya koymuştur. Diğer bir sonuç ise sosyal sermaye gelişiminin, dağıtımcı liderlik ile örgütsel yenilikçilik arasındaki ilişkiye aracılık ettiğini göstermiştir. Okullarda paydaşların sosyal sermaye gelişimlerini sağlamak ve hayata geçirilmek istenen yenilikçi uygulamalar için okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda politika yapıcılar ve karar vericiler için okul müdürlerinin liderlik becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar geliştirmeleri hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimler düzenlemeleri önerilmektedir. Araştırmacılar ise liderlik davranışlarının örgütsel yenilikçilikteki etkilerini ortaya koyan yeni modeller geliştirebilir ve bu modellerde farklı değişkenleri aracı olarak kullanabilirler.
  • Öğe
    Geli̇şmeleri̇ kaçırma korkusu (FoMO) internet bağımlılığı bi̇li̇şsel esnekli̇ği̇n aracılık rolü üzerine bi̇r araştırma
    (2023) Bakioğlu, Fuad; Ekinci, Nezir; Deniz, Metin
    Bu araştırmanın amacı gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) ile internet bağımlılığı arasında bilişsel esnekliğin aracılık rolünün incelenmesidir. Araştırmaya 389 üniversite öğrencisi gönüllü katılmıştır. Araştırmada Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği, Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Kişisel Bilgi formu araştırmanın verilerini toplamak amacıyla kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Katılımcıların gelişmeleri kaçırma korkusu ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkide bilişsel esnekliğin aracılık rolü yapısal eşitlik modeli ile sınanmıştır. Bulgulara göre gelişmeleri kaçırma korkusu ile internet bağımlılığı arasında pozitif yönde bilişsel esneklik ile negatif yönde ilişkiler bulunmuştur. Bilişsel esneklik ile internet bağımlılığı arasında negatif yönde ilişki bulunmuştur. Dahası, gelişmeleri kaçırma korkusu ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkide bilişsel esneklik aracılık etmektedir. Daha büyük örneklemler için yapılan bootstrapping analizi sonucunda araştırmanın modeli doğrulanmıştır. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinde gelişmeleri kaçırma korkusu arttıkça bilişsel esneklik düzeyleri azalmakta, bilişsel esneklik düzey azaldıkça internet bağımlılığı düzeyleri artmaktadır.
  • Öğe
    A Systematic Review of Narrative Therapy
    (2024) Ekinci, Nezir; Tokkaş, Bilge Gül
    The aim of this study is to review the experimental studies conducted to evaluate the effectiveness of the narrative therapy approach. In order to investigate the effectiveness of Narrative Therapy, Turkish and English studies published between 2006-2022 (December) in the databases of DergiPark, YÖK Thesis Center, Web Of Science, Sobiad, Science Direct, and Wiley Online Library were searched. The keywords “narrative therapy” “collective narrative practice” “narrative therapy groups” were used in the search. As a result of the scanning, a total of 19 articles suitable for the purpose of the research were reviewed. These articles are presented in terms of research methods, study findings and therapy characteristics. The study findings show that narrative therapy is effective on dependent variables. The results show that narrative therapy has a preventive and remedial effect in group therapies with children, adolescents and adults.
  • Öğe
    Perception of online education during COVID-19: Online Photovoice (OPV) and ecological systems theory
    (Routledge, 2023) Tanhan, Ahmet; Taş, Besra; Ağılkaya-Şahin, Zuha; Hayden, Seth C. W.; Korkmaz, Ozan; Gürsu, Orhan
    In this research, we used Community-Based Participatory Research, Ecological Systems Theory and active interdisciplinary social advocacy perspectives as part of our theoretical framework. Our sample consisted of 530 counselling undergraduate students with 481 consenting to participate by sharing the most important main facilitators and barriers for their online or distance education during COVID-19 pandemic. We used Online Photovoice methodology to get the students lived experiences focusing on their counselling major and Online Interpretative Phenomenological Analysis to analyse shared experiences. Thirteen main facilitators emerged (e.g. The contribution of technology in distance education, 22%; computer, PC: Technological tools, 18%; internet, 14%) and 22 main barrier themes emerged (e.g. lack of technological tools and related knowledge, 16%; transition to distance education, 13%; emotions that are difficult to cope with, 12%). We also examined how participants attribute these facilitator and barrier themes to Ecological Systems Theory levels. © 2023 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.
  • Öğe
    Learning (abroad) mobility in the European Union: A comparison of youth in and out of higher education
    (John Wiley and Sons Inc, 2023) Öz, Yakup
    In the European Union (EU) context, learning abroad mobility (LAM) also includes non-formal learning activities. Young people can participate in LAM whether they are in tertiary education or not. Nevertheless, studies focusing on the participation of out-of-higher-education (Out-HE) youth in LAM are often scarce. The current study aims to explore the role of several sociodemographic factors in participation in LAM among Out-HE youth, based on the analysis of a large-scale survey conducted across EU member countries. Findings show that Out-HE youth is less likely to participate in LAM than the youth in higher education as expected. However, some socioeconomic factors, such as gender and age, play different roles among Out-HE youth and the youth in higher education in old (EU15) and new member countries (NMS) of the EU.
  • Öğe
    Yalnız Kurt Ölçeği: Tek başına hareket etmenin ve çalışmanın ölçümünün geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (Erzurum Kültür Ve Eğitim Vakfı, 2022) Korkmaz, Ozan
    Yirmi birinci yüzyılda, bireyin tek başına hareket etme ve çalışma davranışlarını azaltması mutlu ve başarılı bir kariyer sürdürmesinde önemlidir. Bu çalışmanın amacı; bireylerin tek başına hareket etmesi ve çalışmasını ortaya koyan ve Barr, Dixon ve Gassenheimer (2005) tarafından geliştirilen Yalnız Kurt Ölçeği’nin Türk kültürü için geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırma 360 üniversite öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 212 kadın, 148 erkek öğrenci katılmıştır. Ölçeğin geçerliğini değerlendirmek için yapı geçerliği, madde ayırt ediciliği ve uyum geçerliği incelenmiştir. Yapı geçerliği için yapılan analiz sonucunda ölçeğin tek faktörlü ve yedi maddeden oluşan orijinal yapısını doğruladığı görülmüştür. Madde ayırt ediciliğini incelemek için hesaplanan madde- toplam korelasyonlarının kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Uyum geçerliği kapsamında Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği-Yeni Form toplam ve alt boyutları ile Yalnız Kurt Ölçeği toplam puanı arasında negatif ve anlamlı ilişkiler olduğu elde edilmiştir. Güvenirlik için hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ile test-tekrar test korelasyon değerinin kabul edilebilir düzeylerde olduğu görülmüştür. Ölçeğin kadın ve erkek gruplar üzerinde ölçüm değişmezliği incelenmiş ve tek faktörlü yapının her iki grupta da aynı olduğuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular Yalnız Kurt Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
  • Öğe
    Bir bilim kampının öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerine ve bilim kavramına bakış açılarına etkisi
    (Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği, 2022) Erbil, Deniz Gökçe; Yılmaz, Elif; Şentürk, Cihad; Çevik, Mustafa; Abdioğlu, Cihat
    Bu çalışmada 2021-22 eğitim öğretim yılında “Gelin Tanış Olalım; Fen ve Matematiği Eğlenceli Kılalım!-2” projesi kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlere dayalı bilim kampının, öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerine ve bilim kavramına bakış açılarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bilim kampının katılımcılarını Karaman il merkezinde ve merkeze bağlı köylerinde 8. sınıfta öğrenim gören toplam 26 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada, karma araştırma yöntemi desenlerinden yakınsayan paralel karma yöntem deseni veri toplama aracı olarak ise “Kişisel Bilgi Formu”, “Bilim Kavramına İlişkin Zihin Haritası” ve “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Wilcoxon işaretli sıralar testi ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda bilim kampının öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinden bilgi ve teknoloji okuryazarlığı, girişimcilik ve inovasyon, sosyal sorumluluk ve liderlik becerilerini geliştirdiği ve “bilim” kavramına yönelik algı ve anlayışlarının geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar ışığında okullarda öğretimin inceleme, sorgulama, deney, gezi, gözlem gibi yaparak-yaşayarak öğrenmenin temel alındığı öğrenme-öğretme yöntemleri ile mümkün olduğunca zenginleştirilerek sunulması önerilebilir.
  • Öğe
    Effect of school leadership on student academic achievement: school level path variables
    (Springer, 2023) Yalçın, Mehmet Tufan; Çoban, Ömür
    The aim of this study is to examine the effect of school leadership on student academic achievement through Pitner’s Model B, including mediator variables between leadership and student achievement. For this purpose, the scales of school leadership, teacher collaboration, classroom instruction, and parental involvement were applied to teachers working in secondary schools. The population consists of 1925 students and 616 teachers from 30 secondary schools in Türkiye in the 2020–2021 academic year. We got data from teachers to determine the level of school leadership, teacher collaboration, classroom instruction, and parental involvement. Additionally, the results of the 2021 High School Entrance System exam was used for students’ academic achievement scores. The relationships between the variables in the study were examined based on two-level structural equation modelling. The results of the research showed that the school leadership behaviours of the school principal have an indirect effect on student achievement through the variables of teacher collaboration, classroom instruction, and parental involvement. Moreover, the findings indicated that principals have a very important role in increasing student achievement by improving variables in rational, organisational, and family pathways.
  • Öğe
    Bilişsel esneklik psikoeğitim programının ortaokul öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerine etkisi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2023) Ekinci, Nezir; Doğtekin, Ayşe
    Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerini artırmak için uygulanacak olan psikoeğitim programının etkisini incelemektir. Bu amaca yönelik olarak bilişsel esneklik düzeylerini artırmak üzere bilişsel esneklik psikoeğitim programı geliştirilmiştir. Psikoeğitim programının çalışma grubunu İç Anadolu bölgesinde bulunan bir ortaokula devam eden 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubu 9 kız, 11 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların yaş ortalaması 13’tür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Bilişsel Esneklik Ölçeği kullanılmıştır. Hazırlanan psiko-eğitim programı 8 hafta süresince deney grubuna uygulanmış ve programın etkililiği incelenmiştir. Kontrol grubu için herhangi bir müdahale çalışması yapılmamıştır. Programın uygulandığı 8 haftanın sonunda deney grubunda yer alan öğrencilerin bilişsel esneklik düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilere göre anlamlı düzeyde yükseldiği görülmüş ve programın etkililiği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular literatür kapsamında tartışılmıştır. Ayrıca hem uygulama hem de araştırma alanları için bulgulara dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    The analysis of relationship between professional learning community and school principals’ classroom observation
    (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, 2023) Efe, Muhammet Zübeyir; Çoban, Ömür; Gün, Feyza
    The purpose of this research is to examine the relationship between school administrators’ classroom observation and the effectiveness of their feedbacks, and professional learning community. This research is a descriptive study in correlational model. The population of this study consisted of 2747 teachers working in the province of Karaman, Turkey in the 2020-2021 academic year. In this research, 331 teachers took part in the study as sample by using stratified sampling method on the basis of school levels. In this study, school administrators’ classroom observation and the effectiveness of their feedbacks (SACO), and Professional Learning Community Scale (PLCS) were used. Additionally, a personal information form was prepared to get the demographic information from the teachers. As a result of the study, it was determined that teachers’ perceptions of school administrators as a professional learning community were high, with the effectiveness of classroom observation and the efficiency of the feedbacks offered. It has been determined that there is a positive and medium-meaningful relationship between the school administrators’ classroom observation and the effectiveness of the feedbacks offered and the professional learning community. From the lower dimensions of the vocational learning community, the relationship between the sharing and supporting leadership size and the effectiveness of school administrators’ classroom observation has been found to be higher than other dimensions. The classroom observation and effectiveness of the feedbacks offered by the school administrators have been determined as a meaningful quilt of all sub-dimensions of the vocational learning community. From the results obtained, school administrators were advised to establish dialog with collaborative work, provide training activities and encourage joint decisions in the school as part of shared and supportive leadership behaviors. It is therefore thought that the course audit processes in schools will be more effective
  • Öğe
    The profile of Turkish pre-school teachers
    (Nesibe Aydın Education Inst, 2023) Yazıcı, Dila Nur; Akman, Berrin; Durmuşoğlu, Mine Canan; Doğan, Nuri; Karaman, Haydar; Soysal, Sümeyra
    The significant technological advances observed in the 21st century and resulting sociological changes require social adaptation. These changes created an essential role for the teachers to instruct the changing qualifications. The present study aimed to determine the profile of preschool teachers in Turkey. Thus, this research was designed as a descriptive study. The study group included 652 teachers. Most of the teachers participating in the research were female participants. Most of the teachers are graduates of pre-school education. However, there are also teachers who have graduated from child development and other fields. The "Turkish Preschool Education Student Profile Questionnaire" developed by Erkan et al. (2001) was adapted by the authors to research the teacher profile. When the findings were examined, it was found that 86% of the teachers participated in educational activities, and these educational activities generally participated in in-service trainings, scientific conferences and cultural events belonging to the ministry; they usually participate in these activities whenever they have the opportunity; the reasons for participating in educational activities are usually due to the lack of time and family situations; It has been determined that the hobbies of teachers are reading books, music, movies, theater and social media. In addition, it was determined that most of the teachers willingly chose pre-school education, as the reason for this, they generally showed that they love children and love to teach. Teachers stated that they volunteered to be a preschool teacher and that they love and care about children. The findings are discussed in the light of the relevant literature. Then recommendations are given.
  • Öğe
    Development and validation of the Turkish five-factor short form of the Career Adapt-Abilities Scale (CAAS-5-SF)
    (Springer Science and Business Media B.V., 2023) Korkmaz, Ozan; Kırdök, Oğuzhan
    This study develops and validates the fifteen-item Turkish version of the Career Adapt-Abilities Scale Short Form (CAAS-5-SF) with a cooperation dimension. The data of the study were collected from 1.575 different high school students (aged between 15 and 18 years) in Turkiye. It has been observed that the scale has acceptable validity and reliability values. Significant relationships were obtained between the CAAS-5-SF and perceived stress, problem-solving self-efficacy and career adaptation responses.
  • Öğe
    Classroom assessment beliefs of teachers: Scale validity and reliability study
    (Springer, 2023) Şentürk, Cihad; Baş, Gökhan
    The aim of this study was to develop “Classroom Assessment Beliefs Scale” (CABS) to determine teachers’ assessment beliefs for the classroom. The sample of the study consisted of teachers (n = 440) working in primary schools, middle schools, and high schools in the Central Anatolia Region of Turkey. At the end of the analysis, a 22-item scale with two factors was obtained. The scale consisted of “traditional assessment belief” (TAB) and “alternative assessment belief” (AAB) factors. The explained total variance of the two-factor structure of the scale was 27.854%. The fit indices of the scale were examined, and the model was confirmed to having a good fit (χ2/df = 1.85; RMSEA = 0.06; CFI = 0.91; TLI = 0.91; IFI = 0.91). Cronbach’s alpha reliability value of the scale was 0.92 for TAB and 0.91 for AAB of the CABS. The developed scale is a psychometrically appropriate instrument to reveal classroom assessment beliefs adopted by teachers.
  • Öğe
    The relationship between anxious-ambivalent attachment and social appearance anxiety in adolescents: The serial mediation of positive youth development and ınstagram addiction
    (SAGE Publications Inc., 2023) Ekinci, Nezir; Akat, Muhammed
    The prevalence of social appearance anxiety among adolescents has increased in recent years. It can be said that one of the reasons for this situation is appearance-oriented social media applications. Attachment styles in adolescents may play a role in social appearance anxiety, as in many types of anxiety. However, adolescents’ positive youth development levels may have a protective role against social appearance anxiety. Therefore, this study investigated the serial mediator roles of Instagram addiction and positive youth development in the relationship between anxious-avoidant attachment style and social appearance anxiety in adolescents. The research was carried out with 508 high school students. As a result of the research, it was determined that anxious-avoidant attachment and Instagram addiction predicted social appearance anxiety positively. It was determined that positive youth development predicted social appearance anxiety negatively. In addition, mediating roles in the relationship between positive youth development and Instagram addiction, anxious-avoidant attachment and social appearance anxiety were found significant in the study.
  • Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin umut düzeylerini arttırmaya yönelik bir psikoeğitim programının etkililiğinin incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2022) Ekinci, Nezir; Yılmaz, Rıdvan
    Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin umut düzeylerini arttırmaya yönelik hazırlanan umut temelli psiko-eğitim programını uygulamak ve bu programın etkililiğini sınamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Pozitif psikoloji temelli olarak hazırlanan bu programın öğrencilerin umut düzeyi üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma, Konya’da devlet okulunda 6. Sınıfta öğrenim gören toplam 24 öğrenci (12’si deney grubu, 12’si kontrol grubu) ile yürütülmüştür. Çalışmada Snyder ve arkadaşları (1997) tarafından geliştirilen, Atik ve Kemer (2009) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan “Çocuklarda Umut Ölçeği (ÇUÖ)” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Umut temelli psiko-eğitim programı her bir oturum 50 dakika olarak 8 hafta boyunca deney grubuna uygulanmış ve programın etkililiği sınanmıştır. Kontrol grubu için ise herhangi bir müdahale yapılmamıştır. 8 hafta boyunca uygulanan bu programın sonunda deney grubunda Çocuklarda Umut Ölçeği puanlarında artış gözlemlenmiş ve programın etkili olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Yükseköğretimde yönetişim: Türkiye’de üniversite senatoları ve katılımcılık
    (2022) Avcı, Hasan; Gök, Enes
    Bu araştırmada, yönetişimin temel unsurlarından katılımcılığın yükseköğretimdeki uygulamalarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, üniversitelerin en üst karar alma organı olan senatoların karar alma süreçlerinde paydaş katılım düzeyi iç paydaş görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Bu araştırma, nitel araştırma yaklaşımına dayalı betimsel bir çalışmadır. Artvin Çoruh Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinden seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme türlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi ile belirlenmiş 33 katılımcı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışma kapsamında, OECD’nin (Gramberger, 2001) katılım aşamaları çerçevesinde (bilgilendirme, istişare ve aktif katılım) yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuş ve katılımcılarla yapılan yüz yüze görüşmeler aracılığıyla veriler toplanmıştır. Elde edilen verilere dayalı olarak oluşturulan kategori ve temalarda, katılımcıların doğrudan ifadelerine yer verilmiştir. Senatoların karar alma süreçlerine yönelik katılımcı görüşlerinden elde edilen verilerde, iç paydaş olarak akademik ve idari personel ile öğrenciler, katılım basamaklarının bilgilendirme, istişare, aktif katılım basamaklarında eksiklikler olduğunu ifade ederken yönetim görevinde olan katılımcılar katılım süreçlerinde eksiklik görmedikleri yönünde görüş bildirmişlerdir. Sonuç olarak yükseköğretimde yönetişimin katılım unsurunun incelendiği bu araştırmada, karar alma süreçlerine iç paydaş katılımı noktasında sorunlar olduğu görülmektedir.