İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü,Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Naturalization of work accidents through political dynamics: A discursive analysis(Sage Publications Inc, 2024) Çil, Umut; Özcan, KerimOver the last two decades a number of devastating work accidents have occurred in Turkey that have resulted in massacre-like deaths and destructions. Although dramatic consequences forced all actors to promise for betterment, no significant improvement has been achieved yet and one accident followed the other. Apart from social and economic factors, political power tends to be attributed to having the most critical responsibility in all incidents. The present government, which has been in power since 2002, has aimed and achieved to create a pro-government capitalist class who can dominate specific sectors, such as construction, energy and mining in which most of the serious accidents occur. By taking the control of media, the government not only attained the majority of communicative channels but also created a manipulative discourse potential that has enabled to shade reality concerning the accidents. In this regard, the purpose of this study is to analyze how these accidents are normalized by the government's discourses. A multi-stage naturalization model is employed to reveal the production and circulation of discourses in public sphere during the framing process of the accidents. The model can also be used to propose a solution for de-naturalization, which is also one of the aims of this study.Öğe Quantitative Analysis of Factors Affecting the Choice of Distribution Channel as a Strategic Supply Chain Function(2024) Kamacı, Kemal; Öz, MuratIn today's competitive landscape, logistics capabilities are considered the most critical factor determining the market performance and competitive abilities of supply chains when competition occurs among supply chains. In this context, the sustainability of distribution channels within supply chains emerges as a strategic element. Therefore, decision-makers need to be extremely cautious in establishing distribution channels and strive to minimize errors. Considering these factors, evaluating the factors influencing the distribution channel and highlighting the features that appear more efficient and important in the selection of distribution channels will support businesses in making the right strategic decisions for distribution channel selection and play a decisive role in their competitive positions in the industry. In this study, with this aim in mind, factors affecting distribution channel choices were determined using data obtained from the literature, and these factors were evaluated by the decision-makers of businesses. The data obtained were analyzed using the DEMATEL method, a multi-criteria decision-making approach. According to the analysis, customer satisfaction was found to be the most critical factor in distribution channel selection. Additionally, value-added factors such as after-sales services, distribution speed, and resource adequacy were prioritized in distribution channel selection, and it was concluded that these features had an impact on customer satisfaction and costs.Öğe ENFLASYON MUHASEBESİ KAVRAMI VE TEMALAR ÜZERİNE VOSVİEWER İLE BİBLİYOMETRİK ANALİZ(2024) Acer, Hakan; Kazak, Gülşah; Erdemir, Namık KemalÇalışmada, enflasyon muhasebesi kavramı bibliyometrik analiz kullanarak incelenmektedir. Enflasyon muhasebesi, finansal tabloların enflasyonun olumsuz etkilerinden arındırılması ve doğru bir sunum yapılması amacıyla genişletilmiş bir yeniden değerleme işlemidir. Yüksek enflasyonlu ekonomilerde bu değerleme işleminin yapılması, doğru muhasebe bilgi sunumu için oldukça önemlidir. Araştırmada, Web of Science (WoS) veri tabanı kullanılarak Social Sciences Citation Index (SSCI), Emerging Sources Citation Index (ESCI), Book Citation Index-Social Sciences & Humanities (BKCI-SSH) ve Conference Proceedings Citation Index-Social Science and Humanities (CPCI- SSH) indekslerinde, işletme, ekonomi, yönetim, işletme finansı ve sosyal bilimler kategorilerinde yayınlanan 60 makale incelenmiştir. Analizde VOSviewer yazılımı (sürüm 1.6.19) ile ağ haritaları elde edilmiştir. Ağ haritaları sonuçlarına göre yayınlar ve yayınlar arasındaki ilişkiler değerlendirilmiştir. Enflasyon muhasebesi kavramı üzerine yapılan araştırma sonuçlarının, gelecekte yapılacak çalışmalara yön göstermesi amaçlanmaktadır.Öğe The effect of femvertising on consumer attitudes and behavioral intentions: Moderating role of feminist identity(Marmara University, 2023) Özata, Fatma Zeynep; Erol, Fuat; Tanyolu, SinanFemvertising uygulamaları 1990’lı yıllardan bu yana pazarlama ve reklamcılıkta artan bir şekilde kullanılmakla birlikte son yıllarda bu uygulamaların özgünlüğü sorgulanır olmuştur. Bu çalışma femvertising uygulamalarında samimiyetin bir göstergesi olan marka-amaç uyumunun satın alma ve yönlendirme niyetleri üzerindeki etkilerini reklama yönelik tutum üzerinden incelemektedir. Bu süreçte sosyal kimliğin (kendini feminist tanımlama) düzenleyici etkileri de değerlendirilmiştir. Çalışma için geliştirilen modeli test etmek için 232 katılımcıdan anket aracılığı ile çevrimiçi ortamda veri toplanmıştır. Elde edilen bulgular marka-amaç uyumunun reklama yönelik tutumu belirlemede önemli bir faktör olduğunu, reklama yönelik tutumun da satın alma ve paylaşma niyeti üzerinde anlamlı ve olumlu yönde etkisi olduğunu göstermiştir. Ayrıca, bulgular paylaşma niyetinin reklama yönelik tutum yanında satın alma niyetinden de etkilendiğini ve sosyal kimliğin bu süreçte düzenleyici rol oynadığını göstermektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçların literatüre katkıları tartışılmıştır.Öğe İnsan-teknoloji etkileşimi ölçeği (İTEÖ) geliştirme çalışması(2023) Öz, Murat; Kamacı, KemalBu çalışma ile işletmelerde insan-teknoloji etkileşimi üzerine geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu büyük ölçekli işletmelerin yönetici pozisyonundaki personelleri oluşturmuş ve 416 personel çalışmaya dâhil edilmiştir. Örneklem seçimi, kolayda örnekleme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Kapsamlı bir literatür taraması ile ilk etapta 80 maddelik soru havuzu oluşturulmuştur. Elde edilen verilere KFA uygulanmış ve yapı geçerliliği sağlanmış, 3 boyut ve 17 maddeden oluşan nihai ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin boyutları istihdam, verimlilik ve bireysel olarak adlandırılmıştır. İnsan-Teknoloji Etkileşimi Ölçeği’nin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış ve yüksek düzeyde güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. KFA neticesinde elde edilen 3 boyutlu ölçeğin yapı geçerliliği DFA ile doğrulanmıştır. Araştırma sonuçları İnsan-Teknoloji Etkileşimi Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermiştir.Öğe Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nin 2007-2022 yılları arası SCI-Ex, ESCI ve SSCI alan indexlerinde yayınlarının bibliyometrik analizi(2023) Bay, Murat; Paylı, MuhammetBu çalışmada, 2007-2022 yılları arasında Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nin bibliyometrik analizi yapılmıştır. Web Of Science-WoSveri tabanından elde edilen veri dosyası 429 makalenin bibliyometrik analizleri gerçekleştirilmiştir. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi kapsamında yayınlanan makale çalışmaları yazar, ülke ve üniversiteler arasındaki ilişki bağı analizleri yapılmıştır. Yapılan çalışma neticesinde; KMÜ’de yapılan çalışmaların birçok üniversite, yazar ve ülkeler ile ilişki bağı açısından farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. 280 yazar yapmış oldukları çalışmalar ile KMÜ’ye destek vermiştir. Yapılan araştırma çalışmasında, dünyadaki üniversiteler arasında 106 üniversitenin ve dünya ülkeleri arasında ise 36 ülkenin ön plana çıktığı tespit edilmiştir. KMÜ kapsamında yapılan araştırmada; yazarlar açısından en fazla makale, yazarlar arası bağ (ilişki) sayısına ve bu unsurlara bağlı en yüksek bağlantı gücüne sahip olan yazarın Elhatisari, Serdar’ın olduğu tespit edilmiştir. Ülkeler açısından en fazla makale, ülkeler arası bağ (ilişki) sayısına ve bu unsurlara bağlı en yüksek bağlantı gücüne sahip olan ülkenin Türkiye olduğu tespit edilmiştir. KMÜ kapsamında yapılan çalışmada; Web Of Science-WoS veri tabanına ait yayınlanan en fazla makalenin 344 ile fizik (Physics) alanında olduğu, yıl olarak ise en fazla yayınlanan 116 makale çalışmasının 2019 yılında yapılmış olduğu tespit edilmiştir. Alan indeksi açısından ise, en fazla yayınlanan 420 makale çalışmasının Science Citation Index Expanded (SCI-EX) alan indeksinde yapıldığı tespit edilmiştir.Öğe Online alışverişte kişisel verilerin tüketici mahremiyeti ile ilişkisi üzerine nitel bir çalışma(2023) Öz, Murat; Kılıç, DuyguBu araştırma müşteriler tarafından online alışverişte işletmelerle paylaşılan kişisel verilerin işletmelerce depolanmasının tüketici mahremiyeti endişesi ile ilişkisinin anlaşılması amacı ile yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda katılımcıların düşünce ve duyguların detaylı bir şekilde anlaşılması ve incelenmesi için nitel araştırma yöntemi olan görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi çerçevesinde online alışveriş yapan bireyler arasından evreni temsil edebilecek 20 kişilik bir örneklem seçilmiştir. 18 yaşından büyük, online alışveriş yapan 20 bireye yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. 20 kişilik örneklemden elde edilen veriler MAXQDA 2020 Analiz Programı ile analizi yapılarak yorumlanmıştır. Elde edilen verilere göre, bireyler online alışverişte kişisel bilgilerinin korunduğuna inanmazken, online alışverişte kişisel bilgilerinin başkaları ile paylaşılmasına dair endişeleri olduğu ortaya çıkmıştır. Erkek ve kadın katılımcıların online alışverişte kişisel bilgilerinin başkaları ile paylaşılmasına dair endişe duyma oranlarının eşit çıkması, cinsiyet açısından bir farklılaşma olmadığını ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda katılımcıların online alışverişte kullandıkları kredi kartı bilgilerinin ele geçirilebileceği yönünde endişeli oldukları görülmüştür. Kadın katılımcılar için mahrem ürün “cinsel içerikli ürünler” ve “hijyenik pedler” iken, erkek katılımcılar için mahrem ürün “cinsel içerikli ürünler” dir. Erkek katılımcılar internetten mahrem olarak düşündükleri ürünleri satın almazken, kadın katılımcıların mahrem olarak düşündükleri ürünleri online alışverişte satın alacakları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulguların e-ticaret işletmelerine ve diğer işletmelere fayda sağlaması beklenmektedir.Öğe Geli̇şmi̇ş ve geli̇şmekte olan borsalar i̇le kri̇pto varlik pi̇yasasinda Fraktal Pi̇yasa Hi̇potezi̇’ni̇n testi(2023) Sağlam Bezgin, MügeBu çalışmada, piyasa istikrarı ve yatırımcı ufkunu açıklayan, finansal zaman serilerinin normal dağılmadığını ve finansal zaman serilerinde kendine benzerlik özelliği olduğunu ifade eden fraktal piyasa hipotezinin iki gelişmekte olan, iki gelişmiş piyasada ve iki kripto varlıkta geçerliliğinin Hurst Üsteli- Yeniden ölçeklendirilmiş aralık (R/S) Analizi yöntemi aracılığıyla araştırılması amaçlanmıştır. MSCI sınıflamasına göre gelişmiş piyasalar olarak SP500 ve FTSE, gelişmekte olan piyasalar olarak Borsa İstanbul 100 ve Shanghai Endeksi incelemeye dahil edilmiştir. Kripto varlıklarda ise işlem hacmi en yüksek olan Bitcoin ve Ethereum değişkenleri incelemeye dahil edilmiştir. Çalışma bulgularına göre incelenen tüm endekslerde fraktal piyasa hipotezinin varlığı kabul edilirken, uzun hafızanın rolü ise değişmektedir. Tüm değişkenlerde Hurst üsteli değeri 0.5 değerinden yüksektir. Hurst üsteli sonuçlarına göre tüm değişkenlerde zaman serisinin kalıcı davranış gösterdiğine ilişkin hipotez kabul edilmiştir. Uzun hafızanın kalıcılığın en düşük olduğu değişken FTSE’dir. Gelişmekte olan borsalarda uzun hafıza ve kalıcılık gelişmiş borsalara göre daha yüksekken tüm değişkenler içerisinde uzun hafızanın en güçlü olduğu ve kalıcılığın en yüksek olduğu değişken ise Bitcoin’dir.Öğe Mobile applications as a next generation solution to prevent food waste(Ege Univ, Fac Economics & Admin Sciences, 2023) Doğan, Semra; Pala, Ufuk; Özcan, Nezahat EkiciCurrent study addresses the role of mobile applications of platforms recently developed to prevent food waste. Sustainability consciousness have usually been handled in the field. By examining the role of mobile applications this study wants to make a unique contribution to the sustainability literature. To do this we developed a research model according to the relevant literature and tested it on 439 people whom we access through social media. The findings indicate that people who care about sustainability also care about food waste and convert their attitude into sustainable purchase behavior over mobile applications selling food available to prevent waste. This behavior is mediated by attitude towards mobile applications. However, people might prioritize the health concerns as far as risky conditions about those foods concerned. Implications to the policymakers and practitioners are put forward.Öğe Makine öğrenmesi ile finansal zaman serisi tahminleme(Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2022) Doğan, Seyyide; Büyükkör, YasinFinans uygulamalarının önemli bir çalışma alanını oluşturan finansal zaman serisi tahminlemesi son yıllarda makine öğrenmesi (Machine Learning, ML) yöntemlerinin gelişimi ile finans ve akademi çevrelerinin daha fazla önem atfettiği bir konu olmuştur. Bu çalışmanın amacı, finansal zaman serisi gelecek değerinin tahmininde ML yöntemlerinin karşılaştırmalı olarak bir incelemesini sunmaktır. Çalışmada gelişmiş ve gelişmekte olan iki borsa endeksi ve İstanbul borsasının yüksek hacimli iki hisse senedinin son 5 yıllık kapanış verileri kullanılmıştır. Endeks tahmininde sıklıkla kullanılmış ve başarılı bulunan Destek Vektör Regresyonu (Suport Vector Regression, SVR) ve literatürde zaman serisi tahmininde izine az rastladığımız topluluk (ensemble) makine öğrenmesi yöntemleri olan Rassal Orman (Random Forest, RF) ve Extrem Gradyan Arttırma (eXtreme Gradient Boosting, XGB) yöntemleri tercih edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, MAE, MAPE ve RMSE kriterleri göz önünde bulundurulduğunda en iyi tahmin yöntemi SVR olarak tespit edilmiştir.Öğe Kontrol teorisi ile müşteri tatmini arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli (yem) ile analizi: Karaman’da hizmet işletmesinde bir uygulama(2022) Bay, Murat; Paylı, MuhammetBu araştırmada, Kontrol teorisi ile müşteri tatmini arasındaki etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma çalışmasında verilerin elde edilmesinde anket tekniği yöntemi kullanılmıştır. Anket çalışmasında ulaşılabilirlik ilkesi kapsamında gönüllü katılım ile seçilen çalışma grubu, Karaman da hizmet işletmesi olarak faaliyet gösteren otel işletmesinden hizmet alan 241’sı erkek (%65), 130’u kadın (%35) olmak üzere toplam 371 katılımcıdan (müşteri) oluşmaktadır. Araştırmanın amacı; Karaman İlinde hizmet işletmesi anlamında faaliyet gösteren işletmeden (dört yıldızlı bir otel) hizmet alan müşterilerin, kontrol teorisi bileşenleri olan davranışsal kontrol, karar kontrolü ve bilişsel kontrollerinin müşteri tatmini üzerindeki etkisinin tespit etmektir. Hizmet işletmelerinin amacı müşterileri memnun edebilmek ve müşteri, marka sadakati oluşturabilmektir. Müşteri hizmeti alırken risk algılaması düşük düzeyde olursa müşterinin tatmin olabilmesi ve olası hizmet hatalarında kendine atfetmesi mümkündür. Verilerin analizinde hizmet işletmesinden hizmet alan müşterilerin, kontrol teorisi bileşenleri olan davranışsal kontrol, karar kontrolü ve bilişsel kontrollerini ile müşteri tatmini arasındaki etkisini tespit etmek için Yapısal Eşitlik regresyon temelli etki analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, işletmeden hizmet alan müşteriler açısından davranışsal kontrolün, müşteri tatminini olumsuz yönde ve anlamsız düzeyde, karar kontrolünün müşteri tatminini olumlu yönde ve anlamlı düzeyde ve bilişsel kontrolün, müşteri tatminini olumsuz yönde ve anlamlı etkilemediği tespit edilmiştir.Öğe Depozitolu ürün satın alma niyeti ve davranışının incelenmesi: Planlı davranış teorisi bağlamında bir araştırma(Beta Dergi, 2022) Ağar, Demet Arslan; Ekici, NezahatThis study aims to reveal consumers’ purchase intentions and behav- iors towards the returnable product as a sustainable packaging. The sample (N:926) is consisted of individuals who are 18 years and over. A convenience sampling method was used. A quantitative research method has been adopted and structural equation modeling has been used in testing the hypotheses. The data were analyzed by using the SmartPLS3 program. According to the results, consumers’ purchase intention on returnable products is influenced by perceived behavioral control, subjective norm, attitude, and subjective product knowledge. Therefore, it was revealed that the theory of planned behavior provides a prediction in explaining the intention and behavior of consumers to purchase returnable products. The results are expected to contribute to marketing professionals and decision-makers to encourage consumers to use returnable products.Öğe Digital transformation need analysis: A research on manufacturing businesses in Konya and Karaman (TR 52) Provinces(Konya Teknik Üniversitesi, 2022) Aytar, Oğuzhan; Soy, Hakkı; Botsalı, Fatih MehmetSuccessful digital transformation of businesses requires; organizational competency and some resources and conditions related to the ecosystem in which they are located. Therefore, the success of enterprises in realizing digital transformation is closely related to the existence of these requirements. The aim of this study is to determine the current situation of the manufacturing industries in Konya and Karaman provinces with regards to digital transformation, the difficulties they face in digital transformation process and their needs for an efficient and effective digital transformation. Primary data collected by using three different data collection tools; surveys, interviews and focus group meetings are used in the current situation and needs analysis studies. Collected data were evaluated using SPSS software. The findings and results are presented in the form of graphics and tables. By interpreting the results obtained; the significance of the study and the validity of the methodology used were evaluated. It is expected that the results obtained in this study will contribute to the planning and policy development activities on the digital transformation of manufacturing industries in Konya and Karaman provinces.Öğe Bitcoin enerji tüketimi özelinde bitcoin öncü göstergeleri ve hisse senedi piyasaları ortak hareket ediyor mu? Bitcoin üreticisi ülkelerden kanıtlar(Gümüşhane Üniversitesi, 2022) Sağlam Bezgin, Müge; Güngör, SelimBu çalışmada Bitcoin enerji tüketimi, Bitcoin fiyat ve Bitcoin hacim değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve öncü Bitcoin göstergeleriyle en çok Bitcoin üretimi yapan 5 ülkenin hisse senedi piyasalarının ortak hareket edip etmediklerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışmada Bitcoin enerji tüketimi, Bitcoin fiyat, Bitcoin hacim, Amerika Birleşik Devletleri, Çin, Kazakistan, Rusya ve Kanada endekslerinin 2011-2022 aylık verileri dikkate alınmıştır. Çalışmada Diebold ve Yılmaz (2012) yayılım endeksi ve zamanla değişen parametreli VAR (TVP-VAR) yöntemleri kullanılmıştır. Diebold ve Yılmaz (2012) yayılım endeksi yöntemi sonucunda, Bitcoin enerji tüketiminin Bitcoin fiyatına yayılım etkisinin %3,5 olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca Bitcoin öncü göstergelerinden incelenen tüm hisse senedi endekslerine yayılım olduğu belirlenirken, en yüksek yayılımın ise Bitcoin fiyatından S&P500 endeksine doğru olduğu görülmüş ve Diebold ve Yılmaz (2012) net yayılım endeksi %4,54 olarak hesaplanmıştır. Bununla birlikte kurulan TVP-VAR modeliyle değişkenlerin 4, 8 ve 12 aylık dönemlerdeki etki tepki fonksiyonları incelenmiştir. TVP-VAR modeli etki tepki fonksiyonlarında Bitcoin enerji tüketiminde 4, 8 ve 12 aylık dönemlerde yaşanan şokların Bitcoin fiyatına benzer şiddetle yayıldığı gözlemlenmiştir. Çalışma sonucunda, Bitcoin enerji tüketiminde yaşanan şokların tüm dönemlerde, fiyat ve hacimde yaşanan şokların ise kısa dönemlerde S&P500, Shangai, KASE ve RTSI endekslerinde benzer şiddette yayıldığı tespit edilmiştir.Öğe The mediating effect of positive psychological capital in determining the types of leisure activities of ethical climate: An application at Karamanoglu Mehmetbey University(Univ Nove Julho, 2023) Bay, Murat; Er, Yusuf; Paylı, MuhammetObjective: In this study, it was aimed to determine the relationship of ethical climate with the mediating effect of positive psychological capital in determining the types of leisure activities. Methodology: In the research study, the survey technique method was applied to obtain the data. The study group selected with voluntary participation within the scope of the accessibility principle in the survey study consists of a total of 505 students, 286 of whom are male(56.6%) and 219 of whom are female (43.4%), studying at the University of Karaman. Originality: Although there are studies in the literature showing the relationship between ethical climate and positive psychology capital, there has not been a study aimed at determining the types of recreation along with these concepts. Results: results show that ethical climate had a negative and insignificant effect on the types of leisure activities and a positive and significant effect on positive psychological capitalinterms of students studying at the university. Positive psychological capital has been found to have a positive and significant effect on leisure time activity types. It was determined that the mediating effect between positive psychological capital, ethical climate and leisure time activity types was positive and significant. Theoretical/methodological contributions: When people are encouraged to engage in leisure activities, both their quality of life will increase and their psychological capital will strengthen. The ethical climate is an ecosystem for experiencing this organizational change. The aim of this study is to show the mediating effect of psychological capital to increase participation in leisure activities.Öğe Eğitim kurumlarında algılanan hizmet kalitesinin belirlenmesine yönelik bir inceleme: Karaman TOBB Fen Lisesi örneği(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2023) Çevik, Osman; Çakır, ErkanEğitim kurumlarında hizmet kalitesinin artırılması için öncelikle kurumların bulundukları konumu doğru görmeleri gereklidir. Bu amaçla Karaman TOBB Fen Lisesi öğrencilerinin ve velilerinin algılarına göre eğitim kurumundan almış oldukları hizmetlerden ne ölçüde tatmin oldukları Servperf ölçüm yöntemi kullanarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın verileri, 2021-2022 Eğitim-Öğretim döneminde Karaman TOBB Fen Lisesi’ne kayıtlı tüm öğrencilerden ve bu öğrencilerin velilerinden anket yöntemi ile elde edilmiştir. Veriler öncelikle doğrulayıcı faktör analizleri yardımı ile değerlendirilmiş, daha sonra da t testi ve tekyönlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, öğrenci ve veli algılarının yön olarak örtüştüğü ancak velilerinin öğrencilere kıyasla hizmet kalitesi algılarının daha yüksek olduğu, dolayısıyla okula yönelik memnuniyetleri bu çalışmada çıkan sonuçlarla desteklenmiştir. Genel anlamda hizmet kalitesi algıları yüksek olan öğrenci ve velilerin “fiziksel varlıklar” ve “empati” konularına yönelik algılarının ortalamaya göre düşük olduğu görülmüştür. Bu bağlamda öğrenci ve veli memnuniyetini artırabilmek için öncelikle “fiziksel varlıklar” ve “empati” faaliyetlerine yönelik çalışmalar yapılmasının gerekliliği ortaya konulmuştur.Öğe The effects of brand hypocrisy on consumer evaluations and behaviors: Moderating role of nutrition consciousness(Vilnius University, 2023) Erol, FuatMany individuals accuse brands of hypocrisy for lacking transparency and sincerity, which could harm the brands’ image and lead to negative evaluations. Accusations of hypocrisy can also result in negative behavioral outcomes, such as brand distance and negative word of mouth (nWOM). This is particularly true for food brands, as it depends on individuals’ nutrition consciousness. Therefore, this study aims to explore the serial mediating effect of brand image and brand evaluations of the effect of the brand (mission) hypocrisy on both brand distance and nWOM, and the moderating role of nutrition consciousness on these indirect effects. Data was collected from 463 Turkish participants, and moderated serial mediation analyses were performed to test the research hypotheses. As a result, brand hypocrisy has a direct effect on brand evaluations, brand distance, and nWOM; nutrition consciousness has a moderating role on the effect of brand hypocrisy on brand image, and finally, brand image and brand evaluations serially mediate the effect of brand hypocrisy on brand distance and nWOM, where nutrition consciousness moderates both indirect effects. Thus, the current study theoretically and empirically advances the limited literature on brand hypocrisy and nutrition consciousness, and focuses on the assessment process of individuals and its behavioral outcomes.Öğe Assessing the probability of purchasing an international brand alliance product in the context of perceived brand foreignness(Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 2023) Çağan, Hilal Öztay; Erol, FuatÇalışmanın amacı, stratejik marka ittifakına yönelik algılanan marka yabancılığının tüketicilerin satın alma olasılığı üzerindeki etkisini ve bu ilişkide marka ittifakına yönelik tutumun ve marka ittifakı ürününe yönelik algılanan kalitenin paralel aracılık rolünü gelişmekte olan bir ülkenin (Türkiye) tüketicileri üzerinden incelemektir. Ayrıca algılanan marka yabancılığının tutum ve algılanan kalite üzerindeki etkisinde tüketici kozmopolitliğinin düzenleyici etkisi araştırılmıştır. Bulgulara göre algılanan marka yabancılığı, tutum ve algılanan kalite üzerinde olumlu ve anlamlı etkiye sahiptir. Dahası algılanan marka yabancılığının satın alma olasılığı üzerindeki etkisine tutum ve algılanan kalite aracılık etmektedir. Son olarak, algılanan marka yabancılığının algılanan kalite üzerindeki etkisinde tüketici kozmopolitliğinin düzenleyici rolü bulunmaktadır.Öğe Atasözleri ekseninde psikolojik dayanıklılık kavramı üzerine bir araştırma(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2022) Özpeynirci, Rabia; Kırmızı, CananAtasözleri, uzun yıllara dayanan deneyim ve gözlemlerin ürünleri olup insanların yaşamda karşılaştığı pek çok durum ve güçlük hakkında, bir düşünce ya da öğüt ortaya koyan özlü sözlerdir. Psikolojik dayanıklılık ise yaşamda karşı karşıya kalınan durum ve güçlüklere karşı uyum sağlayıp baş etmede, bireylerin sahip olduğu en önemli kaynaklardan birisidir. Kültürün bu kavram üzerindeki belirleyici etkisi bilinmekte olup Türk toplumunun psikolojik dayanıklılığa yönelik bakış açısının ortaya konulmasının mühim olduğu düşünülmektedir. Ait oldukları toplumların dünya görüşlerini yansıtan atasözleri, bu bakış açısına ulaşmak adına önemli verilerdir. Bu bağlamda araştırmanın amacı Türk atasözleri üzerinden psikolojik dayanıklılık kavramını incelemektir. Nitel yöntemle tasarlanan araştırma kapsamında atasözleri anlamsal içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Tümdengelimsel yaklaşım benimsenerek Kobasa’nın (1979) psikolojik dayanıklılık kavramı için ortaya koyduğu üç boyut olan bağlanma, kontrol ve meydan okuma üzerinden temalar belirlenmiş ve boyutlarla ilgili olduğu düşünülen atasözleri bulgular bölümünde tablolar halinde sunulmuştur. Sonuç olarak, Türk atasözlerinde psikolojik dayanıklılığın bağlanma boyutunun öne çıktığı görülmüştür.Öğe Paydaş teorisi kapsamında sürekli denetimin rolü ve blok zinciri teknolojisi etkileşimi: BIST bilişim sektörü firmalarında uygulanması(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2022) Kazak, Gülşah; Erdemir, Namık KemalÇalışma, paydaş teorisi kapsamında, sürekli denetimde blokzinciri teknolojisinin kullanımının değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Çalışmanın örneklemini BIST-100 endeksinde bilişim sektöründeki firmaların yöneticileri, muhasebe, denetim, finans, bütçe-raporlama, yatırımcı ilişkileri departmanlarında görev yapan personeller oluşturmaktadır. Ölçek, yazar tarafından oluşturulmuştur. Güvenilirlik analizi SPSS 23 programında iç tutarlık katsayısı Cronbach Alfa hesaplanarak yapılmış, maddelerin madde toplam puan korelasyon değerleri belirlenmiştir. Anketin ilk bölümü kişisel bilgi formundan oluşmaktadır. Üç bölümden oluşan paydaş teorisi bölümünün Cronbach Alfa (.923, .912, .912) değerlerine göre yüksek güvenilirlikte çıkmıştır. Çalışmanın blokzinciri teknolojisinin uygulanabilirliğine yönelik oluşturulan iki bölümde Cronbach Alfa (.826, .786) değerlerine göre güvenilir çıkmıştır. Sürekli denetimin uygulanabilirliğine yönelik iki alandan oluşan bölümde sürekli denetimi uygulamayan firmaların Cronbach Alfa (.580) değeri düşük güvenilirlik çıkmaktayken, sürekli denetim uygulayan firmaların Cronbach Alfa (.782) değeri güvenilir çıkmıştır. Çalışmanın sonucuna göre paydaş teorisi kapsamında sürekli denetimin rolü ve blokzinciri teknolojisi etkileşimi: BIST-100 bilişim sektörü firmalarında uygulanmasına yönelik oluşturulan ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir.