Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Endomorphisms on prime rings with antiautomorphisms(Sprınger-Verlag Italıa Srl, 2025) Alnoghashi, Hafedh; Abdioğlu, Cihat; Raza, Mohd Arif; Rehman, Nadeem urIn this paper, the authors explored functional identities involving endomorphisms (Gamma) and antiautomorphisms (Xi) on prime rings, focusing on their impact on commutativity. The results show that a prime ring R, where the characteristic of R is not equal to two, with an antiautomorphism Xi that is non-linear over the center ZR of the ring R, and an endomorphism Gamma satisfies commutativity under conditions such as Gamma(Xi(u)u)-/+[Xi(u),u]is an element of ZR, Gamma(Xi(u)u)-/+Xi(u)degrees u is an element of ZR, or Gamma(Xi(u)u)-/+ u Xi(u)is an element of ZR. Additionally, when Gamma is a non-identity endomorphism, commutativity follows if Gamma(Xi(u)u)-Xi(u)u is an element of ZR. Furthermore, R is either commutative or can be embedded in (2x2) matrices over a field if Gamma(Xi(u)u)+Xi(u)u is an element of ZR. Examples are provided to highlight the necessity of these conditions and to demonstrate the practical implications of the findings.Öğe Clear graph of a ring(Indian National Science Academy, 2024) Mir, Shabir Ahmad; Abdioğlu, Cihat; Rehman, Nadeem ur; Nazim, Mohd; Akkafa, Muhammed; Çelikel, Ece YetkinThis research article introduces the concept of the clear graph associated with a ring R with identity, denoted as Cr(R). This graph comprises vertices of the form {(x,u):x is a unit regular element of R and u is a unit of R} and two distinct vertices (x, u) and (y, v) are adjacent if and only if either xy=yx=0 or uv=vu=1. This research article also focuses on a specific subgraph of Cr(R) denoted as Cr2(R), which is formed by vertices {(x,u):x is a nonzero unit regular element of R}. The significance of Cr2(R) within the context of Cr(R) is explored in the article. Taken Cr2(R) into consideration, we found connectedness, regularity, planarity, and outer planarity. Moreover, we characterized the ring R for which Cr2(R) is unicyclic, a tree and a split graph. Finally, we have found genus one of Cr2(R).Öğe A note on skew Jordan triple derivations on *-rings(World Scientific Publ Co Pte Ltd., 2024) Madni, Md Arshad; Abdioğlu, Cihat; Ahmed, Wasim; Mozumder, Muzibur RahmanLet U be a 2-torsion free unital *-ring containing nontrivial symmetric idempotent. In this article, it is shown that if a map xi : U -> U (not necessarily additive) satisfies xi((A omicron B) omicron C) = (xi(A) omicron B) omicron C +(A omicron xi(B)) omicron C +(A omicron B) omicron xi (C) for all A, B, C is an element of U, then xi is additive. Moreover, if xi(I) is self-adjoint, then xi is a *-derivation. As an applications, we apply our main result to some special classes of unital *-rings and *-algebras such as prime *-ring, prime *-algebra, standard operator algebra, factor von Neumann algebra and von Neumann algebra with no central summands of type I-1.Öğe Öğretmen adaylarının yapılandırmacı matematiksel problem çözme ortamları oluşturabilmeye ilişkin bilgi ve becerilerinin incelenmesi(2023) Yılmaz, NadideBu çalışmada ortaokul matematik öğretmen adaylarının problem çözmeye yönelik pedagojik bilgilerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışma Türkiye’de İç Anadolu bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 20 son sınıf öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adayları grup olarak problem çözmeye ilişkin kazanımlara yönelik ders planı tasarlamışlar ve gerçek sınıf ortamında uygulama yapmışlardır. Öğretmen adaylarının rutin olmayan problemler hazırlayabildikleri ve bu problemlerin farklı stratejilerle çözülebildiği gözlenmiştir. Ayrıca bu problemlerin öğrencilerin seviyelerine uygun olduğu belirlenmiştir. Uygulamalar esnasında öğretmen adayları bazı bileşenlere (örn, problemi anlama, stratejinin uygulanması) yer vermelerine rağmen bazı bileşenlere (örn, problemin çözümü için bir strateji belirlenmesi, farklı problem çözme stratejilerine yer verme, tartışma ortamı oluşturma, öğrencilerin problem çözmeye ilişkin yaşayabilecekleri zorluk ve hatalar) yer vermekte çeşitli zorluklar yaşamışlardır. Problem çözme sürecinin önemli bir bileşeni olan değerlendirme aşamasına uygulama sürecinde hiçbir grubun yer vermemesi dikkat çekicidir. Elde edilen sonuçlardan hareketle öneriler sunulmuştur.Öğe Ortaokul matematik ders kitaplarının matematiksel iletişim becerisi açısından incelenmesi(2023) Erdoğan, Ahmet; Erdoğan, Sevcan Mercan; Mutluoğlu, AhmetDers kitaplarının okul matematiği eğitiminde, öğretimin planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde önemli bir rolü vardır. Bu araştırmada matematiksel iletişim becerilerinin ortaokul matematik ders kitaplarında nasıl ele alındığını incelemek amacıyla her bir sınıf seviyesi için (5-8.sınıf) Milli Eğitim Bakanlığı’nda 2021-2022 eğitim öğretim yılında okutulan ders kitapları çalışma grubu olarak kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemine göre analiz edilmiştir. Tüm sınıf seviyeleri için en çok kullanılan matematiksel iletişim becerilerinin sırasıyla “sayısal”, “görsel”, “açıklama yapma”, “sembol”, “temsiller arası geçiş” ve “tartışmaya teşvik” kategorileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenme alanlarına göre incelendiğinde tüm öğrenme alanları için en çok kullanılan matematiksel iletişim becerisi kategorisinin “sayısal” olduğu, en az kullanılan matematiksel iletişim becerisi kategorisinin Sayılar ve İşlemler öğrenme alanı ile Cebir öğrenme alanı için “tartışmaya teşvik” kategorisi; Geometri ve Ölçme ile Olasılık öğrenme alanı için “temsiller arası geçiş” kategorisi; Veri İşleme öğrenme alanı için “sembol” kategorisi olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda öğrencilerin aktif öğrenimini desteklemek için “tartışmaya teşvik” ve kavramları daha kolay anlamlandırmalarını sağlamak için “temsiller arası geçiş” kategorilerine ders kitaplarında daha fazla yer verilmesi önerilebilir.Öğe Ters yüz öğrenme ile yapılandırılmış okul dışı fen eğitimine ilişkin öğrenci görüşleri(2023) Ünlütürk, Ayşe Özlem; Bakioğlu, BüşraBu araştırmanın amacı, ters yüz öğrenme ile yapılandırılmış okul dışı öğrenme destekli fen eğitimine ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesidir. 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda yer alan 8. Sınıf ‘Basit Makineler’ ünitesinin konuları ters yüz öğrenme ile yapılandırılarak çeşitli etkinliklerle okul dışı öğrenme ortamlarından biri olan bir oyun parkında öğrencilere sunulmuştur. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Karaman il merkezindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören ve 3 hafta süresince ters yüz öğrenme ile yapılandırılmış okul dışı öğrenme ortamı etkinliklerine katılmış 8. sınıf düzeyindeki, 5’i kadın, 5’i erkek olmak üzere toplam 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Görüşmelerden bir kısmı yüz yüze bir kısmı ise pandemi koşulları sebebiyle çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin ters yüz öğrenme modeli ile yapılandırılmış okul dışı öğrenme etkinlikleri ile ilgili düşüncelerini tespit etmek amacıyla uygulama sonrası yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda temalar ve kodlar oluşturulmuş ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda ters yüz öğrenme ile yapılandırılmış okul dışı öğrenme destekli fen eğitimine yönelik öğrencilerin olumlu fikir ve düşüncelere sahip oldukları ve yöntemi eğlenceli buldukları sonucuna varılmıştır. Ters yüz öğrenmenin bireysel öğrenme sınırlılığını ortadan kaldırması için etkinliklerin grupça yapılması, öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarında ters yüz öğrenmeyi kullanmaları gibi öneriler sunulmuştur.Öğe An investigation of theses and dissertations about the statistics and probability learning area in Turkey(2023) Yaldız, Ayşe; Yılmaz, NadideA document analysis was used in this study to examine Turkish theses/dissertations on probability and statistics.126 graduate theses/dissertations were analyzed by subjecting them to both content and descriptive analysis. According to the findings, theses/dissertations were not distributed evenly by publication year. The majority of theses/dissertations were written in the learning area of statistics. There was a great deal of interest in the keyword "probability". Most of the theses/dissertations examined how teaching practices affected the development of components. A large amount of research was conducted using quantitative methods. Most of the students in the study were middle schoolers, with the sample group ranging from 0 to 100 people at most. There was greater use of technology-supported teaching environments than other teaching environments. Both students and teachers exhibited misconceptions and a lack of knowledge regarding statistics and probability. Because of the teaching practices that were fulfilled, students' performance increased significantly.Öğe Examination of technology-enhanced statistical problem-solving tasks designed by pre-service teachers(University of Helsinki, 2023) Yılmaz, NadideIn this study, technology-enhanced statistical problem-solving tasks designed by pre-service teachers (PTs) were examined. The PTs designed 28 tasks. The designed tasks were analyzed within the context of the Considerations for Design and Implementation of Statistics Tasks (C-DIST) components. It was revealed that the tasks were mostly designed within the framework of the learning goal of “statistical questions-making interpretations based on the measures that serve to represent the data and the forms of representation” and that mostly real, multivariate and large data sets were used. In addition, it was observed that the context was employed in order to complete the prepared tasks and the tasks mostly included the entire investigation cycle. It was determined that the prepared tasks were mostly at Level B, followed by the tasks at Level A and Level C. In light of the results obtained, inferences were made for preparing PTs to teach statistics. © 2023 University of Helsinki. All rights reserved.Öğe Computing topological descriptors of prime ıdeal sum graphs of commutative rings(Mdpi, 2023) Öztüerk Sözen, Esra; Alsuraiheed, Turki; Abdioğlu, Cihat; Ali, ShakirLet n >= 1 be a fixed integer. The main objective of this paper is to compute some topological indices and coindices that are related to the graph complement of the prime ideal sum (PIS) graph of Zn, where n=p alpha,p2q,p2q2,pqr,p3q,p2qr, and pqrs for the different prime integers p,q,r, and s. Moreover, we construct M-polynomials and CoM-polynomials using the PIS-graph structure of Zn to avoid the difficulty of computing the descriptors via formulas directly. Furthermore, we present a geometric comparison for representations of each surface obtained by M-polynomials and CoM-polynomials. Finally, we discuss the applicability of algebraic graphs to chemical graph theory.Öğe Pre-service mathematics teachers' learning to notice student statistical thinking in the context of lesson study(Modestum Ltd, 2023) Yılmaz, Nadide; Özdemir, İffet Elif YetkinIt is important to note that the development of pre-service teachers' noticing abilities does not happen spontaneously; hence, assistance programs are crucial. This qualitative study aimed to examine pre-service teachers' noticing of student thinking within the context of lesson study. Three pre-service teachers conducted three lesson study cycles. Lesson plans, voice and video recordings of lesson study meetings and implementations, observations, field notes, and reflective writings are used as data collection techniques. The findings indicated that the pre-service teachers' early levels of noticing were constrained. Their noticing levels increased as the lesson study progressed. Hence, the improvement of pre-service teachers' noticing abilities can be assisted by lesson study. Activities such as planning, reflection and implementation helped pre-service teachers develop their noticing levels. To enhance the development of noticing skills, it can be proposed that lesson study should be integrated into teacher training programs.Öğe Posner’s theorem and ∗-centralizing derivations on prime ideals with applications(MDPI, 2023) Ali, Shakir; Alsuraiheed, Turki M.; Khan, Mohammad Salahuddin; Abdioğlu, Cihat; Ayedh, Mohammed; Rafiquee, Naira N.A well-known result of Posner's second theorem states that if the commutator of each element in a prime ring and its image under a nonzero derivation are central, then the ring is commutative. In the present paper, we extended this bluestocking theorem to an arbitrary ring with involution involving prime ideals. Further, apart from proving several other interesting and exciting results, we established the *-version of Vukman's theorem. Precisely, we describe the structure of quotient ring U/L, where A is an arbitrary ring and L is a prime ideal of U. Further, by taking advantage of the *-version of Vukman's theorem, we show that if a 2-torsion free semiprime A with involution admits a nonzero *-centralizing derivation, then A contains a nonzero central ideal. This result is in the spirit of the classical result due to Bell and Martindale (Theorem 3). As the applications, we extended and unified several classical theorems. Finally, we conclude our paper with a direction for further research.Öğe STEAM yaklaşımının öğrencilerin sanata yönelik tutumlarına, STEAM anlayışlarına ve mesleki ilgilerine etkisinin incelenmesi(Gazi Eğitim Fakültesi, 2022) Azkın, Zeynel; Çevik, MustafaBu araştırmanın amacı, STEAM yaklaşımının öğrencilerin sanata yönelik tutumlarına, STEM mesleki ilgilerine, STEAM anlayış ve bakış açılarına katkısını tespit etmektir. Araştırmanın katılımcıları seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden biri olan uygun örnekleme yöntemi yoluyla seçilmiş olan ve 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Orta Anadolu’nun bir ilindeki Güzel Sanatlar Lisesi 11. sınıfta öğrenim gören 26 öğrenciden oluşmuştur. 10 hafta süren bu araştırma karma desene göre dizayn edilmiş, nitel ve nicel yöntemler birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın ilk aşamasında nicel yöntem olarak deneme öncesi modellerden tek gruplu ön test son test modeli uygulanmıştır. Bu aşamada nicel veri toplama araçları ön test ve son test şeklinde etkinlik öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında nitel yöntemlerden biri olan görüşme gerçekleştirilmiştir. Bu aşamada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma sonunda nicel veri araçlarıyla toplanan veriler, bir istatistik programı kullanılarak Wilcoxon İşaretli Sıralar testiyle analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmış yer yer katılımcıların verdikleri cevaplardan direkt alıntılar yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda katılımcıların uygulanan STEAM yaklaşımının katılımcıların STEM mesleki ilgilerinin arttığı ve bunun son test lehine olduğu yine sanata yönelik tutumlarını anlamlı bir şekilde geliştirdiği ve bunun son test lehine olduğu anlaşılmıştır. Katılımcılar gerçekleştirilen STEAM uygulamasının kendilerine hem sanat hem de akademik anlamda katkısının olduğunu vurgulamışlardır.Öğe Bı̇lı̇mı̇n doğası ve öğretimi dersı̇nı̇n ögrencı̇lerı̇n bı̇lı̇mı̇n doğasına ı̇lı̇şkı̇n düşüncelerı̇ne etkı̇sı̇(Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2022) Soslu, ÖzayÇalışmanın amacı, eğitim fakültesi genel kültür seçmeli ders programında yer alan Bilimin Doğası ve Öğretimi (BDVÖ) dersinin, öğrencilerin bilimsel bilginin doğasına ilişkin düşüncelerine olan etkisini araştırmaktır. Çalışmanın örneklemini Bilimin Doğası ve Öğretimi(BDVÖ) dersini alan 44 öğrenci oluşturmaktadır. Bu derste bilimin doğasına ilişkin konular öğrencilerin düşüncelerinden yola çıkılarak tartışılmıştır. Bu sürecin başlangıcında ve sonunda öğrencilere “Bilimin Doğası Ölçeği”(BDÖ) uygulanmıştır. Bu uygulamaların ön test ve son test verileri nicel olarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları değerlendirildiğinde, BDVÖ dersinin öğrencilerin bilimin doğasına ilişkin düşüncelerinde “Bilimde Öznellik ve Teknoloji” ve “Bilimde Teorilerin yeri” alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde gelişime yol açtığı tespit edilmiştir.Öğe Bir bilim kampının öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerine ve bilim kavramına bakış açılarına etkisi(Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği, 2022) Erbil, Deniz Gökçe; Yılmaz, Elif; Şentürk, Cihad; Çevik, Mustafa; Abdioğlu, CihatBu çalışmada 2021-22 eğitim öğretim yılında “Gelin Tanış Olalım; Fen ve Matematiği Eğlenceli Kılalım!-2” projesi kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlere dayalı bilim kampının, öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerine ve bilim kavramına bakış açılarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bilim kampının katılımcılarını Karaman il merkezinde ve merkeze bağlı köylerinde 8. sınıfta öğrenim gören toplam 26 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada, karma araştırma yöntemi desenlerinden yakınsayan paralel karma yöntem deseni veri toplama aracı olarak ise “Kişisel Bilgi Formu”, “Bilim Kavramına İlişkin Zihin Haritası” ve “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Wilcoxon işaretli sıralar testi ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda bilim kampının öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinden bilgi ve teknoloji okuryazarlığı, girişimcilik ve inovasyon, sosyal sorumluluk ve liderlik becerilerini geliştirdiği ve “bilim” kavramına yönelik algı ve anlayışlarının geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar ışığında okullarda öğretimin inceleme, sorgulama, deney, gezi, gözlem gibi yaparak-yaşayarak öğrenmenin temel alındığı öğrenme-öğretme yöntemleri ile mümkün olduğunca zenginleştirilerek sunulması önerilebilir.Öğe Forgotten topological and wiener indices of prime ideal sum graph of Zn(Bentham Science Publishers, 2023) Sözen, Esra Öztürk; Eryaşar, Elif; Abdioğlu, CihatBackground: Chemical graph theory is a sub-branch of mathematical chemistry, assuming each atom of a molecule is a vertex and each bond between atoms as an edge. Objective: Owing to this theory, it is possible to avoid the difficulties of chemical analysis because many of the chemical properties of molecules can be determined and analyzed via topological indices. Due to these parameters, it is possible to determine the physicochemical properties, biological activities, environmental behaviours and spectral properties of molecules. Nowadays, studies on the zero divisor graph of Z_n via topological indices is a trending field in spectral graph theory. Methods: For a commutative ring R with identity, the prime ideal sum graph of R is a graph whose vertices are nonzero proper ideals of R and two distinctvertices I and J are adjacent if and only if I+J is a prime ideal of R. Results: In this study the forgotten topological index and Wiener index of the prime ideal sum graph of Z_n are calculated for n=p^α,pq,p^2 q,p^2 q^2,pqr,p^3 q,p^2 qr,pqrs where p,q,r and s are distinct primes and a Sage math code is developed for designing graph and computing the indices. Conclusion: In the light of this study, it is possible to handle the other topological descriptors for computing and developing new algorithms for next studies and to study some spectrum and graph energies of certain finite rings with respect to PIS-graph easily.Öğe Uzaktan eğitim sonrası fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik görüşleri(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2022) Bakioğlu, Büşra; Çevik, MustafaBu araştırmanın amacı, COVID-19 salgını henüz devam ederken uzaktan eğitim sonrası yeni normalleşmeyle birlikte Fen Bilimleri öğretmenlerinin sınıflarında yüz yüze gerçekleştirdikleri fen öğretimine ilişkin görüşlerinin alınmasıdır. Araştırma, temel nitel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş, 56 (36 kadın ve 20 erkek) Fen Bilimleri öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmacılar tarafından oluşturulmuş yapılandırılmış görüşme formu yoluyla veriler toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda uzaktan eğitim sonrası Fen Bilimleri öğretmenlerinin derslerinde etkileşimli tahta, EBA ve Web 2.0 araçları odaklı öğretime yer verdiklerini ve daha öğrenci merkezli bir öğretim yöntemi takip ettiklerini dile getirmişlerdir. Sınıf içinde uzaktan eğitim sonrasında mesleki doygunluğu daha çok hissettiklerini ve verimli olduklarını söylemişlerdir. Bunun yanı sıra öğrencilerin sınıf içinde derslere odaklanma problemi yaşadıklarını ve salgın önlemlerinin (maske, mesafe vb.) kendilerini sınıf içerisinde sınırlandırdığını dile getirmişlerdir.Öğe Exploring pre-service mathematics teachers’ knowledge of content and students through case reading and discussion(Düzce University, Faculty of Education, 2022) Yılmaz, NadideThe importance of case reading and discussion has been steadily increasing in teacher education. This study attempted to investigate what changes, if any, have been brought about by pre-service mathematics teachers‟ working on cases on their knowledge of content and students. Nineteen pre-service teachers participated in a 14-week teacher training program and worked on cases related to concepts in the learning area of numbers. The current study employed the mixed method and used the written records constituted by the cases on which the pre-service teachers worked on and the audio recordings of the discussion processes as the data collection tools. In the analysis of the collected data, content analysis was used. The findings revealed that the pre-service teachers‟ working on cases contributed to the development of their knowledge of content and students. The pre-service teachers were able to comment more on how students think and where they can have difficulties and understand the reasons behind these difficulties in the later stages of the training. The findings also revealed that the cases the pre-service teachers were engaged in helped them feel like a real teacher. The results showed that case reading and discussion can be one of the important contributors to the development of the pre-service teachers‟ knowledge of content and students.Öğe Veri işleme öğrenme alanına ilişkin kazanımların ve ders kitaplarının bilişsel seviyelerinin incelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2022) Yılmaz, NadideBu çalışmada 2018 matematik öğretim programının veri işleme öğrenme alanına ilişkin kazanımların ve ders kitaplarının bilişsel seviyelerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Ayrıca kazanımlar ile ders kitaplarının bilişsel seviyelerinin örtüşme düzeyleri incelenmiştir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemi benimsenmiş ve doküman incelemesi yapılmıştır. Ders kitapları ve kazanımlar bu doğrultuda içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular kazanımların ağırlıklı olarak anlama ve uygulama bilişsel seviyelerini içerdiğini göstermiştir. Ders kitaplarında yer alan görevlerin ise ilişkilendirmeye dayanmayan ve ilişkilendirmeye dayanan bilişsel seviyelerinde yoğunlaştığı görülümüştür. Ders kitapları ile kazanımların bilişsel seviyeleri arasında ciddi farklılıklar olduğu dikkati çeken bir diğer bulgudur. Bu sonuçlara dayalı olarak gerek ders kitapları gerekse kazanımlara ilişkin çeşitli öneriler sunulmuştur.Öğe The effect of digital activities on the technology awareness and computational thinking skills of gifted students (etwinning project example)(2021) Çevik, Mustafa; Barış, Nazlı; Şirin, Merve; Ortak Kılınç, Özlem; Kaplan, Yusuf; Atabey Özdemir, BurcuThe aim of this study was to examine the effect of interdisciplinary activities organised online within the scope of an eTwinning project carried out with gifted students on the students’ technology awareness and computational thinking (CT). However the research was not’ funded by eTwinning. The study was carried out through web-based tools for a period of 3 months in the year 2020. These Web 2.0 tools were: Canva, Zoom, Google Classroom, Jamboard, Tinkercad, Telegram, Facebook, Kahoot!, Instagram, StoryJumper, Padlet, etc. The research was designed with an explanatory design which is one of the mixed models. While in the quantitative aspect of the study, a quasi-experimental design with pretest posttest control group was carried out, a case study was carried out in the qualitative aspect of the study. The participants were 50 gifted students continuing their education at Science and Art Centres affiliated to the National Education Ministry in 6 different provinces of Turkey. Quantitative and qualitative methods were used together in the study. A technology awareness and computational thinking scale was chosen as the quantitative data collection tool, while mind maps were used as the qualitative data collection tool. As a result of the research, a significant increase in the participants’ technology awareness and computational thinking was determined in favour of the posttest, while this increase was verified through the mind-mapping technique applied to the students. At the end of the study, the findings were discussed, and recommendations were made for future studies. In addition, a great limitation of this research was the effectiveness of activities that had to be carried out entirely remotely due to the COVID-19 pandemic. In the distance education, in which the teacher’s control was weak, the skills intended to be fostered in students remained at a lower level.Öğe On ideals of prime rings involving n-skew commuting additive mappings with applications(Hacettepe Üniversitesi, 2022) Abdioğlu, Cihat; Ali, Shakir; Khan, Mohammad SalahuddinLet n > 1 be a fixed positive integer and S be a subset of a ring R. A mapping zeta of a ring R into itself is called n-skew-commuting on S if ((x)x(n) + x(n )zeta(x) = 0, for all x is an element of S. The main aim of this paper is to describe n-skew-commuting mappings on appropriate subsets of R. With this, many known results can be either generalized or deduced. In particular, this solves the conjecture in [M. Nadeem, M. Aslam and M.A. Javed, On 2-skew commuting additive mappings of prime rings, Gen. Math. Notes, 2015]. The second main result of this paper is concerned with a pair of linear mappings of C*-algebras. We show that here, if C*-Algebra admits a pair of linear mappings f and g such that f(x)x*+x*g(x) is an element of Z(A) for all x is an element of A, then both f and g must be zero. As the applications of first main result (Theorem 2.1) and apart from proving some other results, we characterize the linear mappings on primitive C*-algebras. Furthermore, we provide an example to show that the assumed restrictions cannot be relaxed.