Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 67
  • Öğe
    Effect of Gender-Neutral Activities on Preschool Children's Gender Stereotypes
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Gülçiçek, Turan; Erden, Feyza Tantekin
    The primary purpose of this study was to investigate the effect of gender-neutral activities on gender stereotypes among preschool children aged 48-60 months old. Also, the gender perceptions of parents were examined to reveal associations between parents' gender perceptions and their children's gender stereotypes. The study sample consisted of 53 children and 102 parents from Karaman, T & uuml;rkiye. The experimental group was comprised of 27 children, while the control group consisted of 26 children. To collect data, the Preschool Occupation, Activity, and Trait Attitude Measure (POAT-AM) as well as a Gender Perception Scale were used. For the study design, a static group pre-test/post-test was employed. It was indicated in the study findings that preschool children did have gender stereotypes. Moreover, gender-neutral activities were effective in addressing gender stereotypes among young children.
  • Öğe
    Ters yüz öğrenme modeli ile tasarlanan eğitim uygulamalarının okul öncesi dönemdeki çocukların bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2023) Yılmaz, Elif; Yüzbaşıoğlu, Yasemin; Babayiğit, Ayşenur; İnan, Hüseyin Teyfik; Kaynar, Nagihan; İnan, Songül Karadağ
    Okul öncesi dönemdeki çocuklara yönelik ters yüz öğrenme modeli ile tasarlanan “Look Upside Down” isimli etwinning projesi kapsamında uygulanan eğitim etkinliklerinin çocukların bilimsel süreç becerilerine etkisinin araştırılması amacıyla gerçekleştirilen araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Konya il merkezindeki okul öncesi eğitim kurumuna devam 60-72 aylık 114’ü deney grubu ve 109’u kontrol grubu olmak üzere toplam 223 çocuk oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında gruplara uygulanan mevcut okul öncesi eğitim programına ek olarak deney grubuna 5 ay süre boyunca “Look Upside Down” isimli e-twinning projesi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu” ve ön test-son test olarak uygulanmak üzere “Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ters yüz öğrenme yönteminin çocukların bilimsel süreç becerilerine önemli etkisi olduğu belirlenmiştir.
  • Öğe
    Okul öncesi öğretmenliği öğretmen adaylarının çocuklarla felsefe eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi
    (2023) Yazıcıoğlu, Aylin
    Çocuklarla felsefe eğitimi uygulamaları son zamanlarda öğrencilerin etkin olarak katıldıkları, sorgulama sürecinde bulundukları, tartışma becerisinin kazandırılmaya çalışıldığı popüler olan yeni yaklaşımlardan biridir. Sorgulama, eleştirel düşünme, problem çözme, karar verme, yaratıcılık gibi üst düzey düşünme becerileri çocuklarla felsefe eğitiminin de öğrencilere kazandırmak istediği nitelikler çerçevesinde değerlendirilmektedir. Öğrencilerin ilk okul deneyimlerini kazanmaya başladığı, temel becerilerin aşılanmaya çalışıldığı okul öncesi dönem ele alındığında sonraki okul yaşantıları ve dönemleri için bir temel teşkil etmektedir. Bu anlamda okul öncesi dönem ve bu dönemde kazanılan her bir nitelik öğrenci yetiştirilmesinde önem taşımaktadır. Bu nitelikleri kazandıracak olan geleceğin öğretmenlerinin bu konuda deneyim kazanmaları ve farkındalık geliştirmeleri öğretmen adayları tarafından mesleki anlamda katkı sağlanmasını da beraberinde getirmektedir. Bu anlamda araştırmanın amacını; okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının çocuklarla felsefe eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin detaylı bir şekilde incelenmesi oluşturmaktadır. Bu amaç çerçevesinde çalışmanın yöntemi nitel desende oluşturulmuştur. Çalışma grubunda Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 2 ve 3. Sınıf olan 15 öğrenci yer almaktadır. Çalışmada, öğretmen adaylarının gerçekleştirilen uygulamalara yönelik görüşünü almak için yarı-yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi benimsenmiştir. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde; okul öncesi öğretmen adayları çocuklarla felsefe eğitimi uygulamalarına yönelik olarak; daha öncesinde herhangi bir bilgilerinin olmadığını, mesleğe başladıklarında öğrencilerine uygulamak istediklerini belirtmiştir. Öğretmen adayları, çocuklarla felsefe eğitimi uygulamalarının kendilerine katkı sağladığını, uygulamaların olumlu anlamda etkilerinin olduğunu da ifade etmiştir. Yine öğretmen adayları gerçekleştirilen uygulamaların kendilerinin hem kişisel hem de mesleki olarak gelişimlerinde değişim meydana getirdiğini olumlu katkılar sağladığını vurgulamıştır.
  • Öğe
    STEAM education with young learners: five different design processes
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Temiz, Zeynep; Çevik, Mustafa
    The Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STEAM) approach has a variety of benefits for all children as it triggers multiple senses through hands-on activities, experiential learning, exploration opportunities on different scientific topics, and various tools and materials. Five STEAM activities were designed and implemented with fifteen 60-72-month-old children over a five-week period. Each activity required children to make their own designs to create their product, and was prepared to emphasize a particular feature of STEAM education. Instrumental case study was utilized in this study. It was observed that children engage more and spend more time, demand additional materials and use their imagination to design more creative and various products in STEAM activities.
  • Öğe
    Ağaçların sosyal-duygusal hayatımızdaki yeri ve eğitim içeriği olarak kullanılması
    (Boğaziçi Üniversitesi, 2022) Temiz, Zeynep
    Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının dendroloji bilgilerini artırmak ayrıca ağaçları eğitim ortamlarında bir içerik ve materyal olarak kullanmalarını sağlamaktır. Çalışmada temel nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Çalışmanın verilerini 2020-2021 Bahar eğitim öğretim döneminde Okul Öncesi Öğretmenliğinde eğitim gören ve “Erken Çocukluk Döneminde Çevre Eğitimi” alan 75 öğretmen adayının hazırlamış olduğu ödevler oluşturmaktadır. Katılımcılardan Covid-19 Pandemisi nedeniyle uzaktan eğitim ile devam ettikleri derste ödev olarak bir ağacı seçmeleri, seçtikleri ağacın özelliklerini tanıtmaları, ağaç ile ilgili kendi deneyimlerini paylaşmaları ve seçtikleri ağacı okul öncesi dönemdeki çocuklar için bir eğitim içeriği olarak kullanmaları istenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, çocukluk döneminde doğada kazanılan deneyimlerin ileriki yaşlarda ortaya çıkan etkilerine işaret etmektedir. Katılımcıların ağaçları seçmelerindeki en önemli etken çocukluklarında seçtikleri ağaçla olan olumlu deneyimleridir. Katılımcılar ağaçlarla ilgili alan gezisi, sanat çalışmaları, oyun, yiyecek hazırlama ve fidan dikme gibi etkinlikler hazırlamışlardır.
  • Öğe
    Bir bilim kampının öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerine ve bilim kavramına bakış açılarına etkisi
    (Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği, 2022) Erbil, Deniz Gökçe; Yılmaz, Elif; Şentürk, Cihad; Çevik, Mustafa; Abdioğlu, Cihat
    Bu çalışmada 2021-22 eğitim öğretim yılında “Gelin Tanış Olalım; Fen ve Matematiği Eğlenceli Kılalım!-2” projesi kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlere dayalı bilim kampının, öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerine ve bilim kavramına bakış açılarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bilim kampının katılımcılarını Karaman il merkezinde ve merkeze bağlı köylerinde 8. sınıfta öğrenim gören toplam 26 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada, karma araştırma yöntemi desenlerinden yakınsayan paralel karma yöntem deseni veri toplama aracı olarak ise “Kişisel Bilgi Formu”, “Bilim Kavramına İlişkin Zihin Haritası” ve “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Wilcoxon işaretli sıralar testi ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda bilim kampının öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinden bilgi ve teknoloji okuryazarlığı, girişimcilik ve inovasyon, sosyal sorumluluk ve liderlik becerilerini geliştirdiği ve “bilim” kavramına yönelik algı ve anlayışlarının geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar ışığında okullarda öğretimin inceleme, sorgulama, deney, gezi, gözlem gibi yaparak-yaşayarak öğrenmenin temel alındığı öğrenme-öğretme yöntemleri ile mümkün olduğunca zenginleştirilerek sunulması önerilebilir.
  • Öğe
    The impact of technology-supported interdisciplinary integration on critical thinking and creativity: The perspective of pre-service teachers
    (Özgen Korkmaz, 2023) Kızılay, Esra; Saylan Kırmızıgül, Aslı; Çevik, Mustafa
    In the present study it is aimed to investigate the pre-service science and mathematics teachers’ opinions on the effect of technology-supported interdisciplinary activities on critical thinking and creativity. This study was designed as a case study, a qualitative research method. A total of 17 pre-service teachers were selected for the current study. Four questions were included in the survey to gauge pre-service teachers' opinions on the impact of technology-supported interdisciplinary integration on critical thinking and creativity. Research was undertaken to gather information from the relevant literature while formulating the questions. Due to the pandemic, the technology-supported interdisciplinary science and mathematics integration course was delivered via remote education. This research was carried out throughout the academic year 2020-2021. The data collection method was used as an online form for the participants. The online technology-supported interdisciplinary course application was completed during 25 hours of instruction. TUBITAK financed this course in the 2021/1 term under the project code 1129B372100437 as part of the 2237-A program. Content analysis was used to examine the data gathered from the open-ended question form. It was concluded that the pre-service teachers participating in the study generally had positive views about technology-supported interdisciplinary activities. Participants stated that in the student context, the activities increased students’ interest in the lesson, enabled a holistic perspective, provided solutions to real-life problems, and improved their thinking skills. The responses received from the participants indicate that these activities have a positive effect on critical thinking skills in the context of both the student and the teacher.
  • Öğe
    Zekâ oyunlarının okul öncesi dönemdeki çocukların bilimsel süreç ve dikkat becerilerine etkisinin incelenmesi
    (İstanbul Kültür Üniversitesi, 2022) Yılmaz, Elif; Yüzbaşıoğlu, Yasemin; Hacıhatıroğlu, Nursen
    MEB-Zekâ Oyunları Okul Öncesi Kurs Programı kapsamında uygulanan zekâ oyunlarının çocukların bilimsel süreç becerileri ve dikkat becerilerine etkisinin incelendiği bu araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 60-72 aylık Zekâ Oyunları Okul Öncesi Kurs Programına katılan 30 çocuk deney grubu, aynı kurumlarda eğitim programına katılmayan 29 çocuk ise kontrol grubu olmak üzere 59 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, 60-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği ve 5 Yaşındaki Çocuklar İçin Konsantrasyon Testi olmak üzere üç veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Zekâ Oyunları Okul Öncesi Kurs Programına katılan deney grubundaki çocukların tahmin-çıkarım-bilimsel iletişim, ölçme ve gözlem alt boyutları ile bilimsel süreç becerileri toplam puan ortalamalarının ve dikkat beceri puan ortalamalarının kontrol grubundaki çocuklardan anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Understanding the social sustainability of the metaverse by integrating UTAUT2 and big five personality traits: A hybrid SEM-ANN approach
    (Elsevier Ltd., 2022) Arpacı, İbrahim; Karataş, Kasım; Kusci, İsmail; Al-Emran, Mostafa
    The Metaverse is an immersive virtual universe where users interact with each other using an avatar. The Metaverse is promised to offer numerous opportunities for many sectors. While the Metaverse promotes the social interaction between users, there is a scarcity of knowledge on what affects its social sustainability. Hence, this research develops a model by integrating the UTAUT2 constructs and big five personality traits to understand the social sustainability of the Metaverse. The model is tested by employing a hybrid covariance-based structural equation modeling (CB-SEM) and artificial neural network (ANN) approach based on collecting data from 446 Metaverse users. The CB-SEM results showed that performance expectancy, social influence, hedonic motivation, price value, habit, agreeableness, neuroticism, and openness significantly impact the social sustainability of the Metaverse, while no significant effect is reported regarding effort expectancy, facilitating conditions, conscientiousness, and extraversion. All these factors explained 80% of the variance in social sustainability. The ANN results showed that habit is the most important factor in predicting social sustainability. Drawing on these findings, the study offers several theoretical contributions and sheds light on several practical implications for developers, designers, and decision-makers promoting the use of the Metaverse.
  • Öğe
    Sınıf öğretmenlerinin yabancı uyruklu öğrencilere ilişkin sorunları ile çözüm önerilerinin değerlendirilmesi
    (2021) Yıldız Yılmaz, Nihal; Demir, Erdal
    Bu araştırmanın amacını, sınıf öğretmenlerinin yabancı uyruklu öğrencilere ilişkin yaşadıkları problemler ile bu problemlere getirdikleri çözüm önerilerinin değerlendirilmesi oluşturmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğretmenlik yapmaya devam eden 35 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem seçiminde amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi seçilmiştir. Ölçüt olarak ise 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde sınıfında en az 1 tane yabancı uyruklu öğrenci olması olarak belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında amaca uygun olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi uygulanmıştır. İçerik analizine uygun olarak kodlamalar yapılmış ve temalar oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler sınıflarında en az 1, en fazla 5 yabancı uyruklu öğrenci bulunmasına karşın, büyük bir bölümü Milli Eğitim Bakanlığı’nın yabancı uyruklu öğrenciler için herhangi bir çalışma yapmadığını, bunun yanında kendilerinin de sınıf ortamında yabancı uyruklu öğrencilere yönelik olarak herhangi bir farklılık yapmadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca, öğretmenlerin bu öğrencilerle ilgili yeterli eğitim almadıkları veya herhangi bir eğitim almadıkları tespit edilmiştir. Bu durum, öğretmenlerin yabancı uyruklu öğrencilerle ilgili olarak ortaya çıkan sorunların çözümü konusunda herhangi bir fikir verememesine neden olmaktadır. Öğretmenler, öğrencilerin herhangi bir eğitim sürecine dâhil olmadan doğrudan eğitime dâhil olmaları ile birlikte çok ciddi bir dil, uyum ve iletişim sorunuyla karşı karşıya kalmaktadırlar.
  • Öğe
    When less expected problems become critical: first-year teaching in early childhood classes
    (Taylor and Francis Ltd., 2022) Temiz, Zeynep
    The aim of this study was to explore preservice early childhood education (ECE) teachers' expectations and concerns before they started their careers and the challenges they faced in the first year. Sixteen preservice ECE teachers from the same teacher education programme in Turkey were interviewed about their expectations for their first year before their graduation. Then, they were interviewed at the end of the first and the second semesters about their experiences and difficulties of teaching in public schools, and the positive aspects of their work. Although participants were aware of many difficulties in public schools, some of the challenges they faced in disadvantaged school settings, such as infrastructural inadequacies, non-curricular tasks, and material shortages, were beyond their initial anticipation and not in line with their teacher education programme experiences. Teacher education programmes should provide pre-service teachers with experiences in disadvantaged school settings to be better prepared.
  • Öğe
    Assure modeline dayalı bir fen modülü önerisi: Potansiyel enerji
    (2021) Batır, Zafer; Sadi, Özlem
    Bu çalışmanın amacı ASSURE modeline uygun olarak tasarlanan bir fen bilimleri modülünün tanıtılması ve uygulama basamaklarının ayrıntılı olarak sunulmasıdır. Çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılında bir özel okulda öğrenim gören 21 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. ASSURE modeline dayalı olarak hazırlanan modül, 7. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programında bulunan “Kuvvet, İş ve Enerji İlişkisi” konusu ile ilgilidir. Çalışma, uzaktan eğitim sürecinde çevrim içi olarak gerçekleştirilmiştir. ASSURE modelinin uygulama basamakları takip edilerek tasarlanan fen bilimleri etkinlikleri 4 ders saati boyunca uygulanmış ve bu uygulamalara yönelik olarak alınan öğrenci görüşleri değerlendirilmiştir. Uygulamadan elde edilen verilerin analizine dayanarak, geliştirilen modülün özellikle potansiyel enerji, çekim potansiyel enerjisi ve çekim potansiyel enerjisinin kütle ve yüksekliğe bağlı olması gibi kavramların öğrenilmesinde etkili olabileceği düşünülmektedir.
  • Öğe
    Relationships between constructivist learning environment perceptions, conceptions of learning biology and achievement goal orientations
    (Routledge, 2022) Sadi, Özlem; Lee, Min Hsien
    The purpose of this study is to determine the relationship between Turkish high school students’ perceptions of learning environment, conceptions of learning biology and achievement goal orientations. In order to determine the relation among these three sets of variables, canonical correlation analyses were conducted. A total of 398 high school students participated in this survey. In line with the purpose of the study, three measurement tools (Constructivist Learning Environment Survey, Conceptions of Learning Biology Scale and Achievement Goal Orientations Scale) were employed. The results of the analysis have shown that the relationship between these three sets of variables is meaningful. Based on these findings, the possibility that both Turkish high school students’ perceptions of learning environment and achievement goal orientations are statistically influential in their conceptions of learning was discussed in the light of the related literature.
  • Öğe
    Examining Turkish Early Childhood Education curriculum in terms of mainstream curriculum models
    (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2019) Gülçiçek, Turan; Erden, Feyza; Tonga, Funda Eda
    The authors of the current early childhood education curriculum in Turkey underlined that different early childhood education approaches and models were used to construct curriculums in other countries. They went on to describe their curriculum as a synthesis of child centred practices developed in accordance with different learning theories and models. However, they did not mention which learning theories and models they applied or how they utilised them. For this reason, the purpose of this study is to examine which of the mainstream curriculum models including Montessori, High Scope, Waldorf, and Reggio Emilia are included in the Turkish early childhood curriculum launched in 2013. These curriculum models were examined through the content analysis method. The Turkish ECE curriculum was comparatively examined with the mainstream curriculum models. The Turkish ECE curriculum was divided into nine main categories and each category was investigated to identify the effects of mainstream curriculum models. The findings of the study indicated that while most parts of the Turkish ECE curriculum like objectives or characteristics of the curriculum carried the traces of mainstream curriculum models, some parts are unique such as assessment or adaptation.
  • Öğe
    İlkokul 4. sınıf öğrencileri için bütünleşme ölçeğinin geliştirilmesi
    (Yüzüncü Yıl Üniversitesi, 2020) Erbil, Deniz Gökçe; Kocabaş, Ayfer
    Grup çalışması sürecinde, grup oluşturma sürecinde biri yardımın bütünleşmesi ve tanımlanma için gösterebilecekleri bir yardımın bütünleşmesi, işbirleşme tahmin yönteminin, akademik başarı üzerinde olumlu yönde kapsamlı yaklaşımlardan bütünleşmeyle bütünleşebilecektir. Bu konuda genel sınıf konusunda eğitim konusunda, işbirlikli öğrenme, yöntemn konusunda nasıl bir hedef belirleme konusunda tercihte bulunulmamış bir şekilde tamamlanma aşamasındadır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik İzmir ilinde eğitimde olan 242 ilköğretim 4. sın eğer gerçekleştirilebilirse. Güvenirlik analizinde Cronbach'ın Alpha güvenirlikleri, madde puan-edicilikleri ve madde toplam puanları değerlendirilerek değerlendirilmiştir. Şekerlemelerin analizleriiçin açımlayıcı ve doğrulayıcı belirlenebilirdir. Yapılan analizler, görev bütünleşmesi ve sosyal bütünleşme alt boyutlarından oluşan ve 15 maddeden oluşan araçların yöntemi doğrulanmıştır.
  • Öğe
    Gençlerin çokkültürlü yeterlik algıları
    (2020) Saygılı, Gizem
    Yapılan bu araştırmada gençlerin çokkültürlü yeterlik algılarının bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde öğrenci olan 153 erkek ve 366 kadın olmak üzere toplam 519 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların çokkültürlü yeterlik algılarının belirlenmesinde Başbay ve Kağnıcı (2011) tarafından geliştirilen, üç alt boyuttan (bilgi, beceri, farkındalık) ve toplam 41 sorudan oluşan “Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS 22.0 programında Mann Whitney U, Kruskal Wallis H ve Spearman Korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak, farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan gençlerin çokkültürlü yeterlik algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiş, gençlerin çokkültürlü yeterlik algıları üzerinde cinsiyetin önemli bir belirleyici olduğu tespit edilmiştir. Gençlerin çokkültürlü yeterlik algıları üzerinde eğitim düzeylerinin ve öğrenim gördükleri bölüm değişkeninin önemli bir belirleyici olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında gençlerin çokkültürlü yeterlik algılarına ilişkin alt boyutlardan elde ettikleri puanlar arasında anlamlı bir korelasyon olduğu belirlenmiş, elde edilen bu sonucun literatürle paralellik gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ve literatürde yer alan araştırma bulguları ışığında, gençlerin çokkültürlü yeterlik algıları üzerinde cinsiyet, eğitim düzeyi ve öğrenim görülen bölüm değişkenlerinin önemli birer belirleyici olduğu söylenebilir.
  • Öğe
    STEM anlayışının ve görselleştirilmesinin zeka alanlarıyla ilişkisinde proje tabanlı öğretime dayanan STEM yaklaşımının (STEM PTÖ) rolü
    (2020) Çevik, Mustafa; Azkın, Zeynel
    Bu araştırmanın amacı Proje Tabanlı Öğretime Dayanan STEM (STEM PTÖ) yaklaşımının ortaokul öğrencilerinin STEM anlayışları ile görselleştirmelerinde öne çıkan zeka alanlarıyla ilişkisine etkisini incelemektir. Bu kapsamda STEM PTÖ yaklaşımıyla öğrencilerin akademik başarılarına etkisi tespit edilmiş bu etki ile öne çıkan zeka alanları arasındaki korelasyon ortaya konulmuştur. Araştırma karma modellerden biri olan açımlayıcı desene göre tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel boyutunda ise durum çalışması deseni gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 58 öğrenci katılmıştır. Uygulama 5. Sınıf fen bilimleri dersinde 12 hafta boyunca yürütülmüştür. Deney grubu 30 ve kontrol grubu 28 kişiden oluşmuştur. Araştırmanın sonunda STEM PTÖ yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarında yüksek düzeyde son test lehine bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ve bu başarı ile öğrencilerin zeka alanları arasındaki korelasyon ortaya konulmuştur. Uygulama sonrasında deney grubu öğrencileriyle yapılan görüşmelerde öğrencilerin daha çok mühendislik ve tasarım, fen, eğlence/oyun, matematik, teknolojik aletler ve duygu kavramlarını merkeze aldıkları çizimler ile STEM’i anlatmaya çalışmışlardır. Bu temalar ile öne çıkan zeka alanları arasındaki ilişkiye de bakılarak bir bağıntı ortaya ortaya konmuştur.
  • Öğe
    Siyer dersi öğretim programının değerlendirmesi
    (2020) Saygılı, Gizem; Songur, Fatma
    Bu araştırmanın amacı 4+4+4 eğitim sisteminde yer alan Hz. Muhammed’in Hayatı (Siyer) dersine ilişkin öğretmen görüşlerinin inlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2014 yılında yapılan bu araştırmaya Isparta İl merkezindeki ortaokul ve liselerde görev yapan 73 öğretmen katılmıştır. Araştırmada ölçüt örnekleme seçim modeli kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmaya dahil edilecek öğretmenleri seçerken, ortaokul ve liselerde Siyer Dersi verme durumları dikkate alınmıştır. Isparta İl merkezinde Siyer Dersi veren öğretmenlerin tamamına ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çınar (2005) tarafından geliştirilen “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Yönelik Öğretmen Görüşleri”, anketinin revize edilmiş hali kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS paket programında güvenilirlik, yüzde ve frekans analizleri, kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin Siyer Dersine ilişkin görüşlerinin; öğretim programın amaçları, öğretim programın içeriği, öğretim programın öğretim öğrenim süreci, öğretim programın ölçme ve değerlendirme süreci boyutlarına yönelik olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak Siyer Dersinin amaç, içerik, öğretim öğrenim süreci, ölçme ve değerlendirme süreçleri açısından gerekli yeterliliğe sahip olduğu söylenebilir.
  • Öğe
    The implementation of six thinking hats technique in teaching socio-scientific ıssues and the analysis of its effect on certain variables
    (Başkent University, 2020) Gülcü, Miyase; Sadi, Özlem
    It is aimed to develop some skills such as argumentation, reasoning and decision making of students by implementing different methods and techniques while teaching socio-scientific issues (SSIs). In this regard, in the current study, the purpose was to investigate the effect of six thinking hats technique on students’ academic achievement, critical thinking and decision-making states while teaching SSIs. In the quasi experimental study in which 121 seventh grade students participated, while the experimental group was taught SSIs through six thinking hats technique, the current in-class applications were carried out in the control group. The achievement test, Critical Thinking Disposition Instrument (CTI) and Adolescent Decision-Making Questionnaire (ADMQ) were administered in both groups as pre-test and post-test. According to MANOVA findings, it is seen that there are significant differences between the experimental group and the control group in terms of one of the variables of the study, which is the post-test scores in the academic achievement test; however, there is no statistically meaningful difference between CTI and ADMQ post-test scores of the experimental group and the control group. Several recommendations were made after the findings of the study were evaluated in the light of the related literature.
  • Öğe
    8. sınıf öğrencilerine yönelik fen-matematik temalı bilim kampının değerlendirilmesi: “Gelin Tanış Olalım; Fen ve Matematiği Eğlenceli Kılalım!” projesi
    (2020) Abdioğlu, Cihat; Yılmaz, Elif; Çevik, Mustafa
    Bu araştırmada, 8. sınıf öğrencilerine yönelik TÜBİTAK tarafından 4004 – Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Projeleri kapsamında desteklenen “Gelin Tanış Olalım; Fen ve Matematiği Eğlenceli Kılalım!” projesinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma karma araştırma modellerinden biri olan yakınsayan paralel karma yöntem deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deneme öncesi modellerden tek grup ön test-son test deseni, nitel boyutunda ise durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın iki çalışma grubu mevcuttur. Çalışma Grubu I, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Karaman il merkezinde ve merkeze bağlı köylerdeki ortaokullarda öğrenim gören sosyo-ekonomik açıdan dezavantajlı, kısıtlı eğitsel imkânlara sahip, akademik başarısı yüksek ve sekizinci sınıfta öğrenim görmekte olan 26 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma Grubu II ise proje kapsamında eğitim faaliyetlerini yürüten farklı disiplin alanlarında uzman 8 proje eğitmeninden oluşmaktadır. Araştırmada değerlendirilmesi amaçlanan proje fen, matematik ve doğa bilimlerine yönelik olarak yaparak-yaşayarak öğrenmenin temel alındığı zengin öğretim yöntemleriyle tasarlanmış etkinliklerden oluşmaktadır. Beş gün ve 40 saat süren proje kapsamında veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, “Bilim” kavramına ilişkin zihin haritası, Öğrenci Memnuniyet Anketi, Ders Gözlem Formu ve Odak Grup Görüşme Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin transkripti yapılarak analiz edilmiş ve araştırma sonucunda projenin etkililiği saptanarak alan yazındaki araştırma sonuçları ile tartışılmıştır.