Karabayır, GülcanAkkoyunlu, Mehmet CabirAda, Serkan2025-08-082025-08-082025Karabayır, G., Akkoyunlu, M. C., & Ada, S. (2025). Dijital okuryazarlık ve sosyal medya bağımlılık düzeylerinin mesleki bilgi edinimine etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 27(48), 143-158. https://doi.org/10.18493/kmusekad.1492813https://doi.org/10.18493/kmusekad.1492813https://hdl.handle.net/11492/10990Teknoloji ve dijital dünyanın sürekli olarak değişmesi ve gelişmesi, dijital okuryazar bireylerin sosyal medyayı mesleki bilgi edinimi bağlamında doğru kullanabilmesini gerektirmektedir. Bu bağlamda; literatürde çalışmaları incelendiğinde; dijital okuryazarlık, sosyal medya bağımlılığı ve mesleki bilgi ediniminin birlikte yer aldığı araştırmalara rastlanmamıştır. İfade edilen kavramlardan iki tanesinin ilişkisinin irdelendiği çalışmalar bulunmakla beraber sınırlıdır. Bu çalışmayla literatürde bulunan bu eksikliğin tamamlanması amaçlanmaktadır. Bu makale, üniversiteye hazırlanan öğrencilerin dijital okuryazarlık, sosyal medya bağımlılığı ve mesleki bilgi edinimi arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Çalışma, Türkiye'nin batısındaki bir ilçede bulunan farklı lise türlerinden öğrencilerden veriler alınarak hazırlanmıştır. Dijital okuryazarlık düzeyleri, sosyal medya bağımlılığı ve mesleki bilgi edinimi üzerinde çeşitli faktörlerin etkisi araştırılmıştır. Bulgular, dijital okuryazarlığın mesleki bilgi edinimini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Ayrıca dijital okuryazarlığın sosyal medya bağımlılığı üzerinde de etkili olduğu belirtilmiş ancak sosyal medya bağımlılığının mesleki bilgi edinimini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, dijital okuryazarlık becerilerinin ve sosyal medya kullanımının mesleki bilgi edinimi açısından önemini vurgulamaktadır.The continuous change and development of technology and the digital world requires digitally literate individuals to be able to use social media correctly in the context of professional knowledge acquisition. In this context, when the studies in the literature are examined; there are no studies in which digital literacy, social media addiction and professional knowledge acquisition are included together. Although there are studies examining the relationship between two of these concepts, they are limited. This study aims to fill this gap in the literature. This article examines the relationship between digital literacy, social media addiction and vocational knowledge acquisition of students preparing for university. The study was prepared by collecting data from students from different high school types in a district in western Turkey. The effect of various factors on digital literacy levels, social media addiction and vocational knowledge acquisition was investigated. The findings show that digital literacy positively affects vocational knowledge acquisition. In addition, it was also stated that digital literacy has an effect on social media addiction, but it was concluded that social media addiction does not affect professional knowledge acquisition. The results emphasize the importance of digital literacy skills and social media use in terms of professional knowledge acquisition.trDijital Okuryazarlık (DOY)Sosyal Medya Bağımlılığı (SMB)Mesleki Bilgi Edinimi (MBE)Yapısal Eşitlik Modeli (YEM)Digital Literacy (DOY)Social Media Addiction (SMB)Vocational Knowledge Acquisition (MBE)Structural Equation Model (SEM)Dijital okuryazarlık ve sosyal medya bağımlılık düzeylerinin mesleki bilgi edinimine etkisiThe impact of digital literacy and social media addiction levels on professional knowledge acquisitionArticle2748143158info:eu-repo/semantics/openAccess10.18493/kmusekad.1492813