Arpacı, TubaÇil, Mehtap2025-01-122025-01-122024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=KMB79M3N7zK1UR2WYeRgQtPPJA7FKgo7BisiXI6VJWUdtxNrJxQiZh4r6Oyh-_oxhttps://hdl.handle.net/11492/8857Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı, Hemşirelik Bilim DalıBu çalışma interaktif robotun çocukların ameliyat öncesi korku ve anksiyete düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü olarak yapılmıştır. Araştırma cerrahi planlanan 5-10 yaş arası çocuklar ve ebeveynleriyle 18 Eylül - 18 Kasım tarihleri arasında yürütülmüştür (Girişim grubu = 37, Kontrol grubu = 37). Girişim grubuna interaktif robot aracılığıyla cerrahi öncesi hazırlık programı uygulanmıştır. Kontrol grubu ise rutin hazırlık bakımı almıştır. Veri toplama araçları olarak Çocuk ve Ebeveyn Tanıtıcı Bilgi Formu, Çocuk Anksiyete Skalası- Durumluluk (ÇAS-D) ve Çocuk Korku Ölçeği (ÇKÖ) kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler, Shapiro Wilk normallik testi, Bağımsız Örneklem t Test, ki-kare, Anova, Bonferroni düzeltmesi kullanılarak değerlendirilmiştir. Çocukların yaş ortalamaları girişim grubunda 6,95 ± 1,79 yıl, kontrol grubunda 7,03 ± 1,54 yıldır. Çocukların ölçüm zamanlarında anksiyete ve korku puan ortalamaları açısından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0,05). Girişim grubunda çocukların değerlendirmesine göre ön test ve son test anksiyete (F=1,251 p=0,267) ve korku puan ortalamaları (F=0,086 p=0,770) açısından grup içi istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır. Ebeveyn ve araştırmacı değerlendirmesine göre çocukların anksiyete ve korku puanları arasında fark bulunmamıştır (p>0,05). Sonuç olarak interaktif robot ile yapılan hazırlığın ameliyat öncesi anksiyete ve korku düzeyine etkisi bulunmamıştır. Hemşireler tarafından bu yaş grubunda interaktif robot eşliğinde uzun süreli ve kapsamlı hazırlık prosedürleriyle araştırmaların planlanması yararlı olacaktır.This randomized controlled study was conducted to determine the effect of an interactive robot on children's preoperative fear and anxiety levels. The research was conducted with children aged 5-10 years who were scheduled for surgery (Intervention group = 37 Control group = 37) between 18 Sept and 18 Nov 2023. A pre-operative preparation program was applied to the intervention group via an interactive robot. The control group received routine pre-operative preparation care. Child and Parent Information Form, Child Anxiety Scale-State (CAS) and Child Fear Scale (CFS) were used as data collection tools. The data were evaluated using descriptive statistics, Shapiro Wilk normality test, Independent Sample t Test, chi-square, Anova, Bonferroni correction. The average age of the children was 6.95 ± 1.79 in the intervention group and 7.03 ± 1.54 in the control group. There was no difference between the groups in terms of the children's anxiety and fear mean scores at the measurement times (p>0.05). There was no statistically significant difference between the groups in terms of pre-test and post-test anxiety (F=1.251 p=0.267) and fear (F=0.086 p=0.770) mean scores in the intervention group according to childrens'reports. According to the evaluation of parents and researchers, there was no difference between children's anxiety and fear scores (p>0.05). As a result, pre-operative preparation with interactive robot had no effect on preoperative anxiety and fear levels. It would be useful for nurses to plan research with interactive robots in this age group with long-term and comprehensive preparation procedures.trHemşirelikNursingİnteraktif robotun çocukların ameliyat öncesi korku ve anksiyete düzeylerine etkisiThe effect of interactive robot on pre – operative fear and anxiety of childrenMaster Thesis191info:eu-repo/semantics/openAccess869436