Yazar "Sayar, Esra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fiziksel engelli çocukların resim çizdirme yöntemiyle benlik algılarının incelenmesi(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Sayar, Esra; Şahiner, Nejla CanbulatBu araştırma, 7-12 yaş grubunda fiziksel engelli çocukların benlik algılarının resim çizdirme yöntemiyle incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırma Karaman'da bulunan rehabilitasyon merkezlerinde araştırma kriterlerine uyan çocuklarla yapıldı. Araştırma verilerinin elde edilmesinde "Anket Formu", "Çocuklar İçin Benlik Algısı Profili Ölçeği", 12 adet renkli boya kalemi, silgi ve beyaz resim kağıtları kullanıldı. Veriler SPSS 22.0 istatistiksel paket programında sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Kolmogorov-Smirnov, Pearson ki kare, Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testi ile değerlendirildi. İstatistiksel anlamlılık "p<0.05" olarak kabul edildi. Çocuklara "bir insan çiz" testi uygulandı. Çocukların çizdikleri resimler renk, cinsiyet, oran ve uzuv öğeleri açısından değerlendirildi. Araştırma, kriterlere uyan 90 çocukla yapılmıştır. Çocukların cinsiyet dağılımı %44,4 erkek (n=40) ve %55,6 kız (n=50) yaş ortalaması 9,9±2,0 yıl engellilik süresi ortalaması 9,0±2,8 yıl çocukların %43,3'ünün engel durumu MSS(Merkezi Sinir Sistemi)'den; %56,7'sinin ise kas-iskelet sisteminden kaynaklıdır. Lise ve üzeri eğitim düzeyine sahip annelerin çocuklarının %85,0'ı insan figürünü eksik uzuvlu çizerken MSS ile ilgili yetersizliğe sahip çocukların %79,5'i; kas-iskelet sistemi ile ilgili yetersizliğe sahip çocukların ise %54,9'u insan resmini eksik uzuvlu bir şekilde çizmiştir. Ailesiyle ve arkadaşlarıyla iletişim durumu iyi olan çocukların birden fazla renk kullanmasıyla ÇİBAP ölçeğinin tüm alt skorları anlamlı çıkmıştır (p<0,05). Sonuç olarak; arkadaşları ve ailesiyle iletişimi iyi olan çocukların olumlu benlik algısına sahip olduğu saptanırken fiziksel engelli çocukların çizgisel gelişiminin daha geride kaldığı ve olumsuz benlik algısına sahip olduklarını görülmektedir. Pediatri hemşireleri özellikle engelli çocuklara resim çizdirerek iletişime geçebilmeli duygularını, düşüncelerini, isteklerini ifade etmelerini sağlamalıdır.