Yazar "Yolcu, Mehmet Alper" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile öğretmen özerklik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi(Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022) Yolcu, Mehmet Alper; Selvitopu, AbdullahBu araştırmanın amacı, resmi ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile özerklik davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Konya ili Meram İlçesi ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 506 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri, “Kişisel Bilgi Formu”, “Örgütsel Sessizlik Ölçeği” ve “Öğretmen Özerkliği Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, Pearson Korelasyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Örgütsel sessizlik, öğretmenlerin okulda sorumlu oldukları işlerle ilgili ya da okulun farklı etkinlikleriyle ilgili olarak, duygu, stres, kaygı ve tekliflerini yansıtmadıkları bir durumdur. Öğretmen özerkliği ise öğretmenlerin belirli bir yetki ve özgürlük alanına sahip olmaları, mesleklerini ilgilendiren konularda karar verme yetkileri, eğitimin planlanıp geliştirilmesinde rol almaları ve yönetim süreçlerine katılımlarıdır. Okulda öğretmenlerin sessizlikleri, özerk olma duygusu ile birebir ilişkilidir. Öğretmenler kendilerini okullarında özerk hissederlerse okullarında meydana gelecek değişme aşamalarında düşüncelerini paylaşır, ekip arkadaşları ile işbirliği içerisinde çalışmalar yaparlar. Öğretmenler kendilerini okulda özerk hissetmiyorlarsa örgütte sessizliğe ve dolayısıyla da yalnızlığa itilirler ve bunun sonucu olarak da bu durumdaki öğretmenlerin okuldan kendilerini soyutladıkları görülmektedir. Araştırma bulgularına göre, ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile öğretmenlerin özerk davranışları arasında negatif yönde orta seviyede anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ortaöğretim kademesinde çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri, öğretmen özerkliği davranışlarının anlamlı yordayıcısıdır.Öğe Ortaöğretim kurumlarında örgütsel sessizlik ile öğretmen özerkliği arasındaki ilişkinin incelenmesi(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Yolcu, Mehmet Alper; Selvitopu, AbdullahBu araştırmanın amacı, resmi ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile özerklik davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek ve bazı demografik değişkenlere göre örgütsel sessizlik ve özerk davranışlarının anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini ortaya çıkarmaktır. Betimsel tarama modelinde nicel bir araştırma olan bu çalışmanın örneklemi, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Konya ili Meram İlçesi ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 506 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler; "Kişisel Bilgi Formu", "Örgütsel Sessizlik Ölçeği" ve "Öğretmen Özerkliği Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Bağımsız Örneklem t-testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre; ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin; örgütsel sessizlik düzeyleri cinsiyet değişkenine göre izolasyon alt boyutunda kadınların lehine, medeni durum değişkenine göre örgütsel sessizlik toplamı, izolasyon, duygu ve okul ortamı boyutlarında evlilerin lehine, eğitim durumu değişkenine göre örgütsel sessizlik toplamı, yönetici ve okul ortamı alt boyutlarında lisans mezuniyeti lehine, branş değişkenine göre örgütsel sessizlik duygu alt boyutunda kültür dersleri öğretmenlerinin lehine mesleki kıdem değişkenine göre örgütsel sessizlik toplamı ve tüm alt boyutlarda anlamlı farklılık vardır. Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin; özerklik davranışlarının cinsiyet değişkenine göre mesleki iletişim özerkliği alt boyutunda erkek öğretmenlerin lehine, medeni durum değişkenine göre özerklik davranışları toplamı ve tüm alt boyutlarında kadın öğretmenler lehine, branş değişkenine göre özerklik davranışları toplamı ve mesleki gelişim özerkliği, öğretim programı özerkliği ve öğretme süreci özerkliği alt boyutlarında kültür dersleri öğretmenleri lehine, mesleki kıdem değişkenine göre ise özerklik davranışları toplamı ve tüm alt boyutları arasında anlamlı fark vardır. Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri ile öğretmenlerin özerk davranışları arasında negatif yönde orta seviyede anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ortaöğretim kademesinde çalışan öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri, öğretmen özerkliği davranışlarının anlamlı yordayıcısıdır.












