Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları, Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Koraş mahallesinde unutulmaya yüz tutan dokuma kültürü(Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 2022) Konuk, Mustafaİnsan içerisinde yaşamakta olduğu toplumun kültür, din, sosyo-ekonomik yapısı ve politik koşullarından etkilenerek, iç dünyasında yarattığı duygularını, düşüncelerini, gözlemlerini kendi yetenek ve estetik duyarlılığı ile sanat eserine dönüştürebilmektedir. Bu sanat dallarının içerisinde yer alan dokuma sanatı, toplumların yaşadığı coğrafyayı, yaptıkları işleri, gelenek ve göreneklerini, duygu ve düşüncelerini aktarabildikleri, yöreden elde ettikleri malzemeler ile kendi el becerilerine dönüştürebildikleri bir sanat dalıdır. Dokumalarda kullanılan motifler, semboller, şekiller ve figürler geçmişte yaşadıkları zihniyetin ürünleridir. Bu çalışmada Karaman’a bağlı Koraş Mahallesindeki dokumalar incelenmiştir. Çalışma sırasında daha önceden dokuma yapmış dokumacılar ile görüşmeler yapılarak bilgiler alınmıştır. Tespit edilen dokumalar ayrıntılı olarak incelenmiştir. Yöreye ait dokumaların orijinalliğinin korunmasında ve yöre dokumacılığının tanıtılmasında gelecek nesillere aktarılmasını sağlamak amacıyla Koraş mahallesinde yapılan alan araştırmasında bulunan dokuma örnekleri; namazlık, yastık, yer yaygısı ve duvar örtüsüdür. Ulaşılan yöre dokumaları hakkında envanter oluşturulması ve literatüre kazandırılması çalışmanın amacını oluşturmaktadır.Öğe Karaman’daki Tartan Konağında bulunan geleneksel halılar(Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 2022) Konuk, DeryaDokuma, maddi kültürlerimizin güzel ve önemli bir kısmını içinde barındıran toplumların yaşam tarzlarını, görenek ve geleneklerini simgeleyen ve nesilden nesile aktarılan kültürel bir miras niteliğini taşımaktadır. Halılar gerek renkleri gerek teknikleri ve gerekse kullanılan motif ve anlamları ile dokunduğu yörenin estetik anlayışını, ekonomik ve kültürel yaşantısını, kişisel ve toplumsal değer yargılarını yansıtarak dokunduğu bölgeye göre farkındalık göstermektedir. Bu araştırmanın amacı; Karaman ilinde bulunan Tartan Konağı’nın içerisinde bulunan geleneksel dokumaları kayıt altına almak ve literatüre kazandırmaktır. Tartan Konağını 1861 yılında Tartanoğlu hacı Ahmet Ağa tarafından yaptırılmıştır. Selçuklu- Osmanlı mimari tarzının ve süslemelerinin tarzını taşıyan konak Çekül Vakfı tarafından onarılarak günümüze kazandırılması yönünden ilk adım atılmış ve Karaman İl Özel İdaresine 2005 yılında mirasçılarınca devredilmiş, iki yıl süren restorasyondan sonra 2007 yılında ziyaretçilere açılmıştır. Çalışmada 92 adet halı dokumaya ulaşılmış olup desen tekrarına düşmemek için çalışmaya 11 adet dokuma eklenmiştir. Dokumalar yerinde incelenerek gözlem fişleri oluşturulmuş olup, tasarım analizleri çalışmaya dahil edilmiştir.Öğe Karaman İli Çoğlu Mahallesi örgü çorapları(Atatürk Üniversitesi, 2021) Konuk, DeryaÖrücülük ile ilk buluntu olan keçedenyapılmış konç yeri koçboynuzu motifi ileişlenmiş çoraplar Orta Asya’da M.Ö. 7. – 8.Yy arasında yaşayan Hunlara ait İkinciPazırık kurganından çıkarılmıştır. Anadolu’dadüğünlerde kız alıp verme törenlerinde,çeyizlerde, hediyeleşmede halen yerinikoruyan ve devam etmekte olan örgü çorapkültürü bugün halen Karaman iline bağlıÇoğlu mahallesinde de devam etmektedir.Yörede yapılan alan araştırmasında 50adet çorap modeline rastlanmıştır. Bunlardan35 tanesi erkek 15 tanesi kadın çoraplarınaörnek oluşturmaktadır. Bulunan örgüçorapların fotoğrafları çekilerek, yöre halkı ilegörüşmeler yapılmıştır. Edinilen bilgilerlegözlem fişleri hazırlanmıştır. Çoraplara aitdesenler dijital ortamda çizilmiştir. Eskidenmezura olmadığı için çoraplarda standart birölçü bulunmamaktadır. Mahallede doğalboyacılık olmadığı için genellikle doğal yünrengi tüm çoraplarda kullanılmıştır. Yöredeçoraplarda kullanılan motiflere verilenisimler; çiğdemli, gurbağalı, çengelli, kara yazılı, böcekli, boğumlu, kanaviçe, uğurböcekli, yan kılçık, kedi izi, pireli’dir. Buisimler tamamen yöre insanına aittir.Çorapların hepsi 5 şiş tekniği ile örülmüştür.Çoraplar burun, taban, boyun ve topuk olarakkısımlara ayrılmaktadır. Erkek çoraplarınınboyun kısmının bittiği yere kirktikli ismiverilmektedir.Bu araştırmanın amacı; çorapların yöreyeait desen ve teknik özelliklerini tespit ederekliteratüre kazandırmak ve bu güzel elsanatının unutulmamasını sağlayabilmektir.