Cilt 2 - Sayı 2 (Aralık 2020)
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Özel eğitim uygulama okulunda görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin çalışma isteklerinin incelenmesi(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Sarı, Hakan; Gülsöz,TuğbaÖzel eğitim uygulama okulları, özel gereksinimli bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla hizmet veren kurumlardır. Başta özel eğitim bölümü mezunu öğretmenler olmak üzere bu kurumlarda hizmet ihtiyacı doğrultusunda birçok alandan mezun olan öğretmen görev yapmaktadır. Ancak özel eğitim uygulama okullarında görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin çalışma istekleri farklılaşmaktadır. Alanyazınında özel eğitim uygulama okullarında görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin çalışma isteklerinin incelenmesine yönelik araştırmaların sınırlı olmasına bağlı olarak bu araştırmanın alanyazınına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı, özel eğitim uygulama okulunda görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin çalışma isteklerinin incelenmesidir. Araştırmanın yürütüldüğü kurumda görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin mezuniyet alanlarının farklılığı bu araştırmaya olan ihtiyacı ortaya çıkarmaktadır. Araştırma vaka çalışması yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2019-2020 eğitim öğretim yılı içerisinde Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Selçuklu Özel Eğitim Uygulama Okulu I. ve II. kademede görevlendirme yoluyla çalışan yedi sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek yedi sınıf öğretmeninin özel eğitim uygulama okulunda çalışma isteklerine yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenleri özel eğitim uygulama okulunda genellikle kendi istekleri ile görevlendirilmektedirler. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu bu okulda çalışmaktan mutlu olduğunu ifade ederken, bu okulda uzun yıllar çalışma isteğine olumlu yanıt veren öğretmen sayısının düşük olduğu ortaya çıkmıştır.Öğe Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel olayların kullanım durumu(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Öztürk, Talip; Veziroğlu, KaderSosyal bilgiler dersinde güncel olayların öğretiminde çeşitli yollar bulunmaktadır. Bu yollardan en çok tercih edileni güncel olayların sosyal bilgiler ders kitabında öğrenme alanına eklenmiş olarak öğretilmesidir. Bu araştırmada amaç, ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel olayların kullanımının incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden, doküman incelemesi yöntemi kullanılan bu çalışmada doküman olarak ortaokul ders kitapları seçilmiştir. Araştırmada 2019-2020 eğitim-öğretim yılında kullanılmış beşinci, altıncı ve yedinci sınıf Sosyal bilgiler ders kitaplarından oluşan bir seçki, veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak bu seçki hali hazırda MEB tarafından ders kitabı olarak kabul görüp kullanıldığından tercih edilmiştir. Ders kitaplarındaki güncel olaylar belirlenerek sınıflara, öğrenme alanlarına ve konulara göre analiz amaçlı tablolar halinde belirlenmiştir. Elde edilen bulgular, güncel olayların sınıf, öğrenme alanı ve konu dağılımının eşit olmadığını göstermiştir. Sınıf seviyesinin yükseldikçe güncel olay kullanımının arttığı da tespit edilmiştir. Bazı öğrenme alanlarında ise güncel olay kullanımına yer verilmemiştir. İncelenen ders kitaplarında güncel olay kaynağı olarak en çok genel ağ haberi, en az da dergi haberinin kullanıldığı görülmüştür. Ders kitaplarındaki bazı güncel haberlerin kitabın kullanılacağı süreç boyunca güncelliklerini yitirmesi söz konusu olabileceğinden, ders kitaplarında güncel olay kullanılacaksa bunların güncel olabilmesi için mevzuat değişikliğine gidilmesi ve ders kitapları güncellenerek daha sık aralıklarla basılmalı şeklinde önerilerde bulunulmuştur.Öğe Okul yönetiminde yönetim süreçlerinin etkililiği ile örgütsel adalet arasındaki ilişki(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Yıldırım, Atila; Açıl, YaşarKonya ili merkez ilçelerinde (Selçuklu, Meram, Karatay) görevli öğretmenlerin görüşlerine göre, okullarda yönetim süreçlerinin etkililiği ile örgütsel adalet arasındaki ilişkinin incelenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, 26 okul ve 398 öğretmen oluşturmaktadır. Katılımcıların %53,3’ü (n=212) erkek, %46,7’si (n=186) kadın öğretmendir. Katılımcılar, %90,7 (n=361) lisans ve %9,3 (n=37) lisans üstü eğitim düzeyindedirler. Araştırmada örneklemi oluşturan öğretmenlerin demografik özelliklerine göre, çoğunluğunun (%30,9, n=123) 46 yaş ve yukarı; (%24,4, n=97) 26 yıl ve üzeri hizmet yılına sahip oldukları belirlenmiştir. Bu çalışmada Gül tarafından (2017) geliştirilen “Yönetim Süreçlerinin Etkililiği” ölçeği ile Colquitt (2001) tarafından geliştirilip Özmen, Arbak ve Özer (2005) tarafından İngilizceden Türkçeye uyarlanan “Örgütsel Adalet Ölçeği” kullanılmıştır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın bulgularına göre, yönetim süreçlerinin etkililiğinin karar verme süreci alt boyutu örgütsel adaletin işlemsel adalet boyutundaki değişkenliğini anlamlı düzeyde etkilemektedir. Yönetim süreçlerinin etkililiğinin karar verme, örgütlenme, iletişim ve değerlendirme süreci alt boyutları örgütsel adaletin dağıtım adalet alt boyutunu anlamlı düzeyde etkilemektedir. Yine yönetim süreçlerinin etkililiğinin karar verme, iletişim ve değerlendirme süreci örgütsel adaletin etkileşim adalet alt boyutunu anlamlı düzeyde açıklamaktadır. Araştırmada, okul yönetiminde yönetim süreçlerinin etkililiği ile örgütsel adalet arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda okullarda yönetim süreçlerinin işleyişine öğretmenlerin katılımlarının artmasıyla, kurum içinde oluşan örgütsel adalet algılarının yüksek olduğu söylenebilir. Dolayısıyla yöneticilerinin, örgütsel adalet algısını olumlu yönde oluşturabilmeleri için yönetim süreçlerinin işleyişinde karar verme, iletişim ve değerlendirmede öğretmenlerin fikirlerine yer verilmesi önerilmektedir.Öğe Bilişsel-davranışçı terapiye dayalı psiko-eğitim programının üniversite öğrencilerinin sosyal anksiyete düzeylerine etkisi(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Özer, Ömer; Yalçın, İlhanBu araştırmanın amacı, bilişsel davranışçı terapiye dayalı psikoeğitim programının, üniversite öğrencilerinin sosyal anksiyete düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmada ön test ve son test kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma grubu devlet üniversitesinin psikolojik danışma ve rehberlik merkezine başvurarak, sosyal anksiyete ile başa çıkma grubuna katılan dokuz öğrenci oluşturmuştur. Tüm katılımcılara demografik bilgi formu ve Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği (LSAÖ) uygulanmıştır. Psikoeğitim programı sekiz oturum şeklinde yapılandırılmıştır. Programın hazırlanması sürecinde ilgili alanyazın taranarak grup oturumlarına ilişkin planlar hazırlanmıştır. Psikolojik danışma süreci doktora düzeyinde verilen grupla psikolojik danışma dersi kapsamında haftalık süpervizyon gözetiminde sürdürülmüştür. Grup sürecinin bitiminden üç ay sonra izleme testi uygulaması gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların ön test, son test ve izleme testinden aldıkları puanlar Freidman testi ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, bilişsel davranışçı terapiye dayalı psikoeğitim programının, bireylerin LSAÖ sosyal anksiyete ve kaçınma puanlarının azalmasında etkili olduğu, izleme çalışmasında da katılımcıların kazanımlarının devam ettiği görülmüştür.Öğe Ortaokul öğrencilerinin bilim insanı imajlarının incelenmesi (Konya ili örneği)(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Özdemir, Emre; Ünal, AyvazBu çalışmanın amacı, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Konya ilinde 8 ortaokulda öğrenim gören 5., 6., 7. ve 8. sınıftaki 372 erkek, 400 kız toplam 772 öğrencinin bilim insanı hakkındaki imajlarını belirlemektir. Araştırma, ortaokul öğrencilerinin bilim insanına yönelik imajlarının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre araştıran betimsel bir çalışmadır. Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. 1. bölümde öğrencilerin kişisel bilgileri konusunda yapılandırılmış anket, 2. bölümde ortaokul öğrencilerinin bilim insanı hakkındaki imajlarını belirleyebilmek amacıyla 1983’de Chambers tarafından geliştirilen DAST (Bir Bilim Adamı Çiz) testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler bilim insanını gözlüklü, düz saçlı, erkek, 20-30 yaşlarında, deney tüpü ve bilgisayar kullanırken, not almış ve not alırken, yalnız, iç mekanda çalışırken gülümseyerek çizmişlerdir.Öğe Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında kullanılan görsellerin öğretmen tercihlerine göre incelenmesi (İstanbul ili örneği)(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Taşkın, Murat; Açıkalın, MehmetBu araştırmada, İstanbul ilinde 2015-2016 eğitim-öğretim yılında okutulan ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında kullanılan görsellerin eğitim-öğretim açısından niteliği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada kullanılmak için ilgili literatür taranarak ve uzmanlar yardımıyla anket geliştirilmiştir. Anket, İstanbul ilinde görev yapan 150 sosyal bilgiler öğretmenine uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların büyük bir kesimi incelenen ders kitaplarındaki görsellerin öğrenciyi düşünmeye sevk etmediğini belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcıların yarısı görsellerin boyutlandırılmasını yeterli bulmamıştır. Benzer şekilde katılımcıların önemli bir bölümü görsellerin güncellikten uzak olduğunu ortaya koymuştur. Sosyal Bilgiler gibi görselliğin özellikle büyük öneme sahip olduğu bir ders için 5, 6 ve 7. sınıf ders kitaplarındaki görsellerin eğitim-öğretim için gereken niteliklerden uzak olduğu görülmüştür.Öğe Kaynaştırma eğitimi tutum ölçeği (KETÖÇ) - öğretmen formu: bir ölçek geliştirme çalışması(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Laçin, Emre; Taşlıbeyaz, Hasan FerşatBu çalışmanın amacı kaynaştırma öğrencileri ile çalışan ve kaynaştırma eğitimi sürecini yürüten öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek için bir ölçek geliştirmektir. Çalışma grubunu Ankara’nın 8 merkez ilçesinde sınıflarında kaynaştırma öğrencisi bulunan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 358 öğretmen oluşturmaktadır. Ölçek geliştirme çalışması için uzman görüşüne gönderilmek üzere 25 maddelik deneysel form hazırlanmıştır. Maddeler kapsam geçerliği için uzman görüşüne gönderilmiş kapsam geçerlik oranı (KGO) 0.99’un altında değer alan maddeler çalışma kapsamı dışına çıkartılmıştır. Oluşturulan 20 maddelik deneme formu, öğretmenlere uygulanmış, elde edilen veriler analiz edilmiştir. 214 öğretmene uygulanan deneme formu Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile analiz edilmiş; sınıf, okul, aile ve başarı olmak üzere dört boyutlu 12 maddeden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Analizlerde ölçeğin alt ölçeklerle olan ilişkisine bakılmış, birbirleriyle olumlu ve anlamlı bir ilişki içinde olduğu görülmüştür. Alt boyutların kaynaştırma eğitimi tutumu olarak adlandırılan yapının bileşenleri olduğu görülmüştür. 144 öğretmene AFA ile elde edilen yapı uygulanmış ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. DFA ile AFA’da ortaya koyulan yapının doğrulandığı görülmüştür. Ölçeğin tümü üçün elde edilen iç tutarlık katsayısı .74 olarak belirlenmiştir.Öğe Üniversite öğrencilerinde kendine zarar verme davranışı ile benlik saygısı, depresif duygulanım ve psikosomatik belirtilerin ilişkisi(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Akdemir, ŞafakBu araştırmada, üniversite öğrencilerinde benlik saygısı, depresif duygulanım ve psikosomatizasyon düzeyleri ile kendine zarar verme davranışı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında Haliç Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan yaşları 20-24 arasında değişen 225’i kız, 179’u erkek toplam 404 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları, Sosyodemografik Bilgi Formu, Kendine Zarar Verme Değerlendirme Envanteri ve Rosenberg Benlik Saygısı Envanteri Kısa Formu’dur. Bulgular 404 öğrencinin 185 tanesinin (yüzde 45.79) kendini yaralama davranışı gösterdiği yönündedir. Araştırma sonucunda, erkeklerin kendine zarar verme davranış türlerinden cilde bir şekil/harf/yazı kazma, tırnaklama, yaranın iyileşmesine engel olma ve kendini sert bir yere çarpma-kendine vurmayı kadınlardan daha fazla sergiledikleri ortaya çıkmıştır. Diğer tüm kendine zarar verme davranış türlerinde kadınların sayısının erkeklerden fazla olarak görülmüştür. Buna ek olarak benlik saygısı ölçeğinin alt boyutlarından benlik saygısı, psikosomatik belirtiler ve depresif duygulanım ile kendine zarar verme davranışı arasında anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır.Öğe 4. sınıf “basit elektrik devreleri” ünitesi için bir öğretim materyali tasarımı ve tasarıma yönelik öğretmen ve öğrencilerin görüşleri(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Yılmaz, Emre; Köseoğlu, Emrah; Yıldırım, YusufBu çalışmanın temel amacı, 4. sınıf “Basit Elektrik Devreleri” ünitesine yönelik bilgisayar destekli interaktif bir öğretim materyali geliştirmek ve sunuş yoluyla öğretim (SYÖ) yöntemine entegre edildiğinde öğrenmeye etkisini incelemektir. Araştırmada eylem araştırması modeli kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak 16 katılımcı ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Materyalin kullanışlı olduğu ve akıllı tahtalar ile uyumlu çalıştığı, anlamayı kolaylaştırdığı, multimedya içeriklerle öğrencileri derse motive ettiği, anlamlı öğrenmeyi ve kavramayı desteklediği ve sunuş yoluyla öğretim (SYÖ) yöntemini daha etkili hale getirdiği ortaya çıkmıştır.












