2024 - Cilt: 6 Sayı: 1

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 5 / 5
  • Öğe
    İsmail Uyaroğlu’nun “Bir Liranın İki Günü” adlı eserinin çocuk edebiyatı açısından incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2024) Yıldız, Zehra
    Çocuk edebiyatında verilen eserlerin çocuk gerçeğinden hareketle birtakım özelliklere sahip olması beklenir. Üretilen eserlerin hitap ettiği kitleye uygun olarak; çocukların gelişim düzeyine, seviyelerine ve ilgilerine odaklanan nitelikler barındırması gerekir. Bu özelliklere sahip eserlerin çocuk ile buluşturulması, buna paralel olarak kitap sevgisi ve okuma alışkanlığını da beraberinde getirecektir. Bu bağlamda çocuklar için oluşturulmuş eserlerin incelenmesi önemli bir husustur. Bu amaçla çalışmada çocuk edebiyatı alanında da eser vermiş olan İsmail Uyaroğlu’nun 1978-1979 Yunus Nadi Armağanı En Güzel Çocuk Romanı ödülünü aldığı “Bir Liranın İki Günü” adlı eserinin çocuk edebiyatı açısından uygunluğu incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel bir araştırma olup doküman incelemesi yöntemi ile yürütülmüştür. Eser dış yapı özellikleri açısından sırası ile; kitabın boyutu, kâğıt, kapak, cilt, resim, sayfa düzeni ve harf; iç yapı özellikleri açısından ise sırası ile tema/izlek, konu, plan, ileti, kahraman, dil ve anlatım olmak üzere incelenip değerlendirilerek yorumlanmıştır. Uyaroğlu tarafından kaleme alınan “Bir Liranın İki Günü” adlı eser dış yapı ve iç yapı özellikleri açısından ele alınıp değerlendirildiğinde çocuk okuyucular için uygun özelliklere sahip olduğu görülmektedir.
  • Öğe
    “Bahşı Söyle Ahvalini” belgeselinde söz varlığı
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2024) Arıcı, Ayşen; Yalçın, Gülşah
    Dilin, değerlerin ve kültürün yeni nesillere aktarımı için başvurulan yollardan biri belgesellerdir. Araştırmanın amacı, TRT İç Yapımlar Daire Başkanlığınca çekimleri tamamlanan ve ilk bölümü 8 Şubat 2022 tarihinde TRT Belgesel kanalında yayınlanan “Bahşı Söyle Ahvalini” adlı belgesele konu olan on ozanın belgeselde geçen eserlerinin söz varlığını tespit etmektir. Bu sayede belgeselin Türkçenin söz varlığını ne düzeyde yansıttığı ve söz varlığına katkısı belirlenmiştir. Araştırmada dijital materyallerin incelemesine de uygun olan nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmadan hareketle Türk kültürünün aktarımında, okullarda Türkçenin halk edebiyatı örnekleriyle öğretiminde, Türkçenin doğru kullanımıyla ilgili toplumsal farkındalık yaratmak için her yaş grubuna hitap eden benzer belgesellerin önemi vurgulanmıştır. Türkçe derslerinde söz varlığı unsurlarını yansıtan yalın bir dille yazılmış eserlerden yararlanılmasının; dinleme eğitiminde, sözcük öğretiminde, yabancılara Türkçe öğretiminde halk edebiyatı eserlerinin kullanımının gerekliliğine dikkat çekilmiştir.
  • Öğe
    Ebeveyn Bağlanma Envanteri’nin Türkçe ’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2024) Soydan, Sema; Akış, Gülsüm; Acar, Ayber
    Bu araştırmanın amacı, Ebeveyn Bağlanma Envanterinin Türkçe ‘ye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında 565 ebeveyn (321 anne ve 244 baba) ile gerçekleştirilmiştir. İlk olarak envanterin kaynak dilden Türkçe ’ye çevirisi alan uzmanları tarafından yapılmıştır. Yapılan çeviri ile orijinal envanterdeki ifadeler karşılaştırılarak Türkçe formunun son hali oluşturulmuştur ve dil geçerliliği sağlanmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda Ebeveyn Bağlanma Envanteri’nin ‘Güven /Kaçınma’ ve ‘İletişim’ alt boyutlarını içeren 2 faktörlü yapı doğrulanmıştır. Envanterin açıklanan toplam varyans oranı anneler için %65 ve babalar için %53 olarak belirlenmiştir. Envanterin güvenirliğine dair Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı Anneler için α=.0,96 /Babalar için α=.0,91 olarak bulunmuştur. Envanterde bulunan boyutların toplam korelasyon değerleri 0,420 ile 0,807 aralığında değişmektedir. Envanter ve alt boyutlar arasında orta ve yüksek düzey pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda χ^2=807,312, RMSEA=0,044, SRMR=0.029, CFI=0.951 ve TLI=0.942 ile iyi bir uyumu değerine ulaşılmıştır. Bu sonuçlar uyarlaması yapılan envanterin, geçerli, güvenilir ve alanda kullanılabilecek bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.
  • Öğe
    Development of the earthquake anxiety scale: validity and reliability study
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2024) Gül, Yavuz Ercan
    In this study, it was aimed to develop a new, valid and reliable measurement tool to measure general earthquake anxiety (EAS). For this purpose, firstly, the literature on earthquake was reviewed and an item pool was created. Then, two separate samples were taken for EFA and CFA. In order to determine the factor structure of the measurement tool, EFA was applied on the data obtained from the first sample group and a structure with 2 factors and 13 items was reached. In order to test the accuracy of this structure, data were collected from a different sample group and CFA was applied on these data. The results revealed that the scale has evidence of construct validity, discriminant validity and internal consistency reliability. In addition, earthquake anxiety scale items can be used to assess anxiety levels in different age groups.
  • Öğe
    Fen derslerinde kullanılan uzaktan eğitim platformlarına yönelik öğrenci tutumlarının belirlenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2024) Ermiş, Ferhat
    Birçok alanda olduğu gibi uzaktan eğitim sistemini etkileyen teknolojideki gelişmeler uzaktan eğitim ortamında kullanılan platformlara yön vermektedir. Bu çalışmada uzaktan eğitim ortamında fen (fizik, kimya, biyoloji) derslerini öğrenmede kullanılan platformların öğrencilerin tutumları üzerindeki etkileri belirlenmiştir. Araştırmaya bir lisedeki 9. ve 11. sınıflardan toplam 79 öğrenci katılmıştır. Çalışmada nicel ve nitel veriler birlikte kullanılmıştır. Google Form ortamında karma yöntem anketi uygulanmış ve böylece nicel veriler bir ölçek üzerinden nitel veriler ise açık uçlu soruya verilen cevaplardan toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler (aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde ve frekans), kestirimsel istatistikler (Mann-Whitney U testi ve t testi) ve betimsel analiz uygulanmıştır. Analizler, öğrencilerin uzaktan eğitimde fen derslerini öğrenmek için kullandıkları platforma yönelik tutumlarının düşük düzeyde olduğunu göstermiştir. Platformun kullanımıyla ilgili sorun yaşamayan öğrenciler öğrenmede ve derslerden verim almada sorun yaşamışlar, kullanılan platformun öğrencilerin motivasyonlarına ve özgüvenlerine olumlu bir etkisi olmamıştır. Bu araştırmanın, uzaktan eğitim ve uzaktan eğitim platformlarının daha etkili olmasına yönelik katkı sunması beklenmektedir.