KMÜ, Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, El Sanatları Bölümü, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    The effectiveness of using animal-themed vacutainers to reduce pain and fear in children during bloodletting
    (Elsevier Sci Ltd, 2025) Şahiner, Nejla Canbulat; Beşirik, Selda Ateş; Köroğlu, Alper Yusuf; Dilay, Seda
    Introduction: This study aimed to compare the effects of vacutainers of three different animal characters on pain and fear in children during bloodletting. Methods: This randomized controlled trial included 180 children between the ages of 4 and 7 years who required bloodletting for routine control. Children were randomized into two groups: experimental and control groups. Routine bloodletting procedure was applied to those in the control group. Animal characters (butterfly, peacock and rabbit) chosen by children in the experimental group was attached to the vacutainer, and then their blood was drawn. The data were obtained by face-to-face interviews with the child, parent and observer before and after the procedure. Children's pain and fear/anxiety levels were evaluated using the Wong-Baker FACES Pain Scale and the Children's Fear Scale, respectively. Results: There was no statistically significant difference between the groups' pre-test scores with respect to age, BMI, gender, fear/anxiety assessments of the child, parent, and observer. Children in the experimental group had significantly lower pain and fear/anxiety levels after the procedure compared to those in the control group(p < 0.000). Conclusions: Animal characters (butterfly, peacock and rabbit) attached to the vacutainer is effective in reducing both fear and pain levels in children during bloodletting.
  • Öğe
    Günümüz seramik sanatında küresel göç sürecinin incelenmesi
    (2021) Dilay, Seda
    İnsanoğlu temel ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ilk çağlardan itibaren en uygun yaşama ortamını arama çabası içerisinde olmuştur. Bu arayış sonucu meydana gelen yer değiştirme ya da hareketlilik olgusu, toplumsal bir konu özelliği göstererek her dönemde disiplinler arası bir yaklaşımla değerlendirilmiştir. Bunun yanı sıra sanatsal üretimleri toplumsal duyarlılık çerçevesinde ele alan sanatçılar, ulusal ve uluslararası düzeyde öneme sahip olan göç konusunu, farkındalık uyandıracak düzeyde çeşitli plastik malzemelerle eserlerine yansıtmaktadırlar. Bu plastik malzemeler arasında seramiğin, kimyasal ve fiziksel özellikleri açısından, bu makalede göç teması seramik malzeme ile ifade edilmiştir. Göç; başlangıcı, süreci ve sonucu açısından değerlendirildiğinde günümüz seramik sanatı ile küresel bir ifade gücü kazanmaktadır. Bu çalışmada, günümüzde küresel bir süreç olan göç kavramının, seramik malzeme ile ele alınışı, sanat eserlerine yansımaları ve eserlerin yarattığı algı ele alınmıştır.
  • Öğe
    Güncel sanatta izleyicinin rolü
    (Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 2022) Dilay, Seda; Türkdoğan, Tansel
    Tarih boyunca insanların çevrelerindeki tüm varlıkları algılayışı ve onlarla kurdukları iletişim, değişik biçimler alarak, o çağın değer yargıları ile de yakından ilişkili olmuştur. İnsan-sanat-eser arasında kurgulandığı bilinen bağlar da, bu değer yargısı sisteminde bulunmaktadır. Özellikle sanayileşme süreciyle birlikte ortaya çıkan toplumsal yenilenmeler, sanat alanında da değişim ve gelişimi beraberinde getirmiştir. Böylece modernizm kavramının hayata dahil olmasını sağlamıştır. Modern sanat yaklaşımlarında, esere sadece sanatçının değil, izleyicinin de imza attığı söylenebilir. İzleyiciyle bir araya geldiğinde bütünü oluşturan sanat eserleri, izleyicinin pasif konumunu, modernizm hareketlerini, güncel sanat yaklaşımlarında eser ve izleyici etkileşimi başlıklarında gündeme taşımaktadır. Böylece, “sanat-izleyici ilişkisi”, sanatsal teoriler ve teknolojik gelişmeler çerçevesinde de değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, modern sanat anlayışı, sanata yaklaşımların değişim ve dönüşüm potansiyelinin artışı, izleyicinin rolü ve güncel sanatla izleyici etkileşiminin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla geniş bir literatür taraması yapılmış, güncel metinler incelenerek, çıkarımlar elde edilmiştir.
  • Öğe
    Türk halı ve kilim dokumalarında “El” motifinin izdüşümü
    (Kafkas Üniversitesi, 2022) Aydın, Tevhide
    İnsanoğlu, kullandığı eşyaya ve bulunduğu ortama anlam kazandırmak, aidiyeti vurgulamak, belirli bir mesajı iletmek ayrıca şans getirmesi, şifa vermesi ya da kötülüklerden koruması niyetiyle farklı semboller kullanmıştır. Bu semboller çeşitli süsleme yöntemleri ile farklı metaryallerde hayat bulmuş, zaman içinde taşıdığı ruhu ya kaybederek, ya da farklı değerler yüklenerekvarlığını sürdürmüştür.Dokuma sanatı bir ihtiyacı karşılamaya yönelik üretilmiş, zamanla estetik ve sembolik bir dil ile teknik çeşitlilik kazanmıştır. Bu bağlamda “el motifi” gerçek el formunda, stilize edilerek ya da sadece nokta-çizgi halinde Anadolu halı ve düz dokumalarında kullanılan sembolik bir motif olmuştur. Bu makalede Türk halı ve düz dokumalarda karşılaşılan “el” motifinin kültürel kökenleri ve günümüzdeki izdüşümleri araştırılmaya çalışılmıştır.
  • Öğe
    Karaman il merkezinde yaşayan Sarıkeçili yörüklerinde torba dokumaları
    (2021) Konuk, Mustafa; Genç, Mustafa
    Turkish weaving is one of our important cultural assets which have a long history, have been passed down from generation to generation for centuries. Weavings were made from past to present for two reasons. The first is functionality and the second is aesthetic solicitude. Knotted and knotless weavings, one of the important productions of Yoruk life which has come to the present day by changing and developing in the historical process. The livelihood of Yoruks living in Anatolia is animal husbandry. Yoruks, who make their living from small cattle husbandry, live together with their animals in nature. They have made the migration tradition way of life in their lives to make more use of pastures. As a necessity of this life, woven products are among the items that are needed. Industrialization and acute change also affected the life of Yoruk. The traditional weaving culture, which is indispensable in the life of the nomad, has an important place in the rich nomad life, with its wide range of uses and using different techniques. The place of the weaving in the historical process varies depending on the living conditions and the location. In this study bag weaving of Sarıkeçili Yoruks located in the center of Karaman has been examined. In the research, information was obtained about the techniques, colours, motifs and materials used by interviewing weaving masters and the local names that the people living in this region gave to these fabrics and materials were researched. Bag weaving in the region have been examined extensively. The disappearance of this culture and its products day by day made this study necessary. Findings and comments documented which is aimed to bring it to the literature by creating a resource for passing it on to future generations.
  • Öğe
    British Museum’da sergilenen Klasik Osmanlı dönemi İznik seramikleri
    (2018) Önder, Azize Melek
    Klasik Osmanlı döneminde üretilen seramikler genel bir çerçevede değerlendirildiğinde birçok farklı kap tipinin üretilmeye baş- ladığını görebiliriz. Bu dönemde üretilen kaplarda görülen artışın sebebi Osmanlı devletinin bir imparatorluk olmasından ileri gelmektedir. Bu sayede dönemin ihtiyaçlarına cevap verebilen kaplar üretilmeye başlamış ve belirli bir zamandan sonra koleksi- yonlarda yerlerini alan eserler haline dönüşmüştür. Bu çalışma, British Museum’da online olarak sergilenen Klasik Osmanlı Dönemi seramiklerine ait 25 farklı kapalı kap biçimi üzerine yapılmış bir araştırmadır. Bu kaplar üretim biçimlerine göre farklı isimlerde altında gruplandırılmıştır. Her grup kendi içerisinde üretim özelliklerine göre alt gruplara ayrılmış ve genel özellikleri verilmiştir.
  • Öğe
    Kültürel ve tarihi açıdan Karaman’daki Hatuniye Medresesi’nin yeri
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2012) Dilay, Seda
    Tarihten günümüze ulaşan yapılar incelendiğinde eğitim merkezlerinin toplumlar için büyük önem taşıdığı görülmektedir. Anadolu kültüründe de çok eski çağlardan beri eğitime büyük önem verilmiştir. Her türlü gelişimin eğitimden geçtiğine inanılmıştır. Hıristiyanlık kültüründe Manastır adı verilen bu yapılar, İslam kültüründe Medrese adını almıştır. Tarihimiz incelendiğinde Medreselerden yetişmiş çok sayıda bilim adamı bulunduğu görülmektedir. Karamanoğlu Beyliğinde, Hatuniye Medresesinin en büyük eğitim merkezi olduğu bilinmektedir. Bu yapıya verilen önem üzerindeki kitabe ve süslemelerden anlaşılmaktadır. Sadece taç kapısındaki süslemesi dahi eğitime ne kadar çok önem verildiğini göstermektedir. Geçmişte eğitime büyük hizmetler veren yapı, günümüzde Karaman tarih ve kültürünün aynası olmuştur. Karamanda tarih ve kültür denilince ilk akla gelen yapı olan Hatuniye Medresesi bu çalışmanın konusu olmuş,. Yapının süslemeleri ile Karaman kültür ve turizmine olan katkıları ele alınmıştır.
  • Öğe
    Karaman Kültüründe Tartan Evinin önemi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2012-12) Kahraman, Gülşen
    İnsanoğlu yerleşik hayata geçtikten sonra, özellikle barındıkları yapılara büyük önem vermişlerdir. Yapının ihtişamı, süslemesi içinde yaşayanların kültürü hakkında bizlere bilgi vermektedir. İnsanlar mimari yapılarda kullandıkları bezemelerle o döneme ışık tutmuşlardır. Karaman kültüründe önemli yer tutan Tartan evi Anadolu’daki Türk evlerinin en güzel örneklerinden biridir. 19.yy ortalarında Sami Tartan’ın dedesi Hacı Ahmed Efendi tarafından yaptırılan bu ev, resimli Türk evleri arasındadır. Bu çalışmada Tartan evindeki bezeme unsurları ele alınmıştır. Yapı içinde yer alan süsleme elemanları fotoğraflarla belgelenmiştir. Literatür araştırması ile de bölgedeki diğer evler ile benzeyen ya da ayrışan tarafları ele alınmıştır. Araştırma sonucunda; Evde ahşap süslemeden daha ziyade kalemişi süslemeler dikkati çekmektedir. Kapıların üzerindeki üçgen alanlarda bitkisel bezemeli kartuşlar, oda çiçekliklerinde, tavan eteklerinde zengin bitkisel süslemeler görülür. Bazı çiçekliklerde perde, bazısında ise saat tasvirleri vardır. Yapı plan ve süsleme olarak İstanbul evlerine benzemektir.
  • Öğe
    Erzurum Çifte Minareli Medrese taş süsleme örnekleri
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2012-12) Aydın, Tevhide
    Erzurum Çifte Minareli Medrese’nin taş süslemeleri araştırma evreni oluşturmuştur. Hatuniye Medresesi olarakta bilinen bu değerli mimari yapının süslemeleri, bazı yerlerde yarım kalmış olmasına karşın Anadolu Selçuklu Döneminin zengin motif ve kompozisyon çeşitliliğini sergilemektedir. Medrese, gerek taş süsleme gerekse çini süsleme açısından eşsiz örneklere sahiptir. Çalışmamızda bu zengin örneklerden medrese kümbetinin içindeki beş niş süslemesi, beş sütun başlığı ile medrese içinde yer alan iki sütun kompozisyonu ve beş bordür süslemesi araştırma örneklemi olarak ele alınmıştır.