Sanat,Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü, Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Gelişimsel yetersizliği olan bireylere yönelik içmimari tasarım çalışmaları: ulusal alanyazına yönelik bir sistematik derleme
    (2021) Kasap, Tuğba Levent; Kasap, Caner
    Mekân tasarlama, kullanıcısına estetik ve işlevsel ortam sağlayan, sosyal ve toplumsal ilişkilere olanak tanıyabilen bir eylemdir. Mekânlar din, dil, cinsiyet, ırk, beceri ve durum ayrımı yapmaksızın tüm kullanıcılara bu toplumsal ve sosyal ilişkileri eşit olarak sağlayabilmelidir. Gelişimsel yetersizliği olan (GYO) bireyler, normal gelişim gösteren bireyler gibi, başta yaşadıkları evler olmak üzere, eğitim verilen mekânlar, hastaneler, belediye binaları, alışveriş merkezleri, sinema, tiyatro gibi sosyal alanlarda ve diğer kamusal mekânlarda bulunmaktadırlar. Ancak toplumsal birçok uygulamada onlara çeşitli engeller oluşturularak hem mekânların kullanımı sınırlandırılmakta hem de “engelli” sıfatı eklenerek dışlamaya maruz bırakıldıkları gözlemlenmektedir. Ana konusu ‘kullanıcı’ olan içmimarlıkta bu konuya çözüm getirebilecek birçok veri bulunmaktadır. Bunlardan bazıları planlama ve yapısal düzenlemeler dışında, renk, malzeme, doku, desen, aydınlatma ve mobilyalardır. Bu çalışmada gelişimsel yetersizliği olan bireylerin kullandıkları bu mekânlar için ulusal alanyazında yer alan içmimari tasarım araştırmaları incelenmiştir. Çalışmanın amacı bu bireylere yönelik içmimari tasarım araştırmalarını tek bir araştırmada inceleyerek genel bir çerçeve çizmek ve gelecek araştırmalar için yol gösterici olmaktır. Bu doğrultuda çeşitli anahtar kelimelerle, belirlenen veri tabanlarında yer alan çalışmalar, amacı, yetersizlik türü, çalışmanın yöntemi ve veri toplama tekniği, mekân türü, mekân niteliksel ögesi türü ve çalışmanın niteliği (tez/makale) bakımından analiz edilmiştir. Sonuç olarak, mekân niteliksel ögesini konu edinen, gelişimsel yetersizliği olan bireylerin mekânlarda yaşadıkları sorunları ortaya koyan ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerini içeren bilimsel çalışmaların artırılması gerektiği ifade edilebilir.
  • Öğe
    Karaman’da bir geleneksel türk evi: Tartan Konağı
    (2023) Kasap, Tuğba Levent
    Tarih boyunca insanoğlu yaşamını geçirdiği mekânlarda kendinden ve yaşadığı toprakların kültüründen izler bırakmıştır. Türk evi de ait olduğu kültüre ilişkin birçok izi hem plan şeması olarak, hem kullanılan malzemeler, mobilyalar, hem de mekân içinde oluşturulan çeşitli düzenlemelerle aktarabilen bir niteliğe sahip olmuştur. Yaşamın ait olduğu kültür, coğrafya, topografya ve yaşam biçimi Türk Evinin temel özelliklerini oluşturmaktadır. Günümüze kadar varlığını sürdüren ve ait olduğu kültürün izlerini yansıtan önemli yapılardan biri de Karaman ilinde yer alan Tartan Konağı’dır. Tartan konağı Tartan ailesinin yaşamına tanıklık etmiş, mekân planlaması bakımından tipik bir Türk evi örneğidir. Tartan Konağı ile ilgili sınırlı çalışmaya ulaşmış olmak bu çalışmanın gerekliliğini oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı Tartan Konağı’nın Geleneksel Türk evi özellikleri bağlamında değerlendirmek, alan yazına kazandırmak ve böyle önemli bir değeri kayıt altına almaktır. Yerinde gözlem ve fotoğraflama yöntemi ile konağın plan şeması çıkarılmış ve mekân öğeleri bakımından Türk Evi özelliklerine göre değerlendirilmiştir. Bu çalışma Karaman ilinde yer alan Türk Evi özelliğine sahip konutların kayıt alınmasıyla ilgili örnek teşkil etmesi bakımından önem taşımaktadır.
  • Öğe
    Design studio final product evaluation rubric in interior architecture education: Eskişehir Technical University case
    (2022) Kasap, Tuğba Levent; Kaptan, Burak B.
    This study aims to develop an objective evaluation tool to evaluate final products in interior architecture design studios. Design studios generally apply personal evaluation methods or those predetermined by institutions to evaluate final products. However, such evaluations are often known to be far from being objective. In such evaluations, final product information might lead to a different value judgement that changes from person to person. Thus, a clear, accountable, fair, and objective evaluation tool developed according to this purpose might enable students and course instructors to evaluate themselves. In addition, subjective evaluations can be avoided. This study aims to develop a rubric to ensure an objective and fair evaluation of students’ products. Thus, the evaluation criteria used in this rubric were determined through the analysis of the data obtained from the forms sent to the instructors working in different universities and from the evaluation criteria used by the jury members. Under the light of these data, a new rubric was developed for each design studio group. Different jury members in different juries were asked to use two of these rubrics to provide some feedback about them.
  • Öğe
    Analitik yaklaşımlar çerçevesinde bir iç mekân çözümleme aracı ve Mersin tren istasyonu binası örneği
    (2021) Kasap, Tuğba Levent; Kaptan, Burak
    Düşünme, karmaşık zihinsel eylemleri içeren, bireysel farklılıklar gösteren bir beceridir. Düşünmeyetisi insanoğlunu diğer canlılardan üstün kılan en önemli özelliktir. Bireysel farklılıklar düşünmeninfarklı türlere evrilmesine neden olmaktadır. Analitik düşünme de bir bütüne ait tüm parçalarıdüşünme ve anlama eylemi olarak tanımlanabilir. Analitik düşünme felsefesine göre bütünüanlayabilmek için bütüne ait tüm parçaların anlaşılması gerekmektedir. Analitik düşünmeyaklaşımında parçadan bütüne doğru bir akış vardır. Başka bir deyişle tümevarımsal bir yaklaşımdır.Bu bağlamda düşünüldüğünde bir iç mekânın anlaşılabilmesi, iç mekâna ait tüm ögelerin tek tekanlaşılması ve bütünle ilişkisinin kurulmasıyla sağlanabilir. Alanyazın taraması sonucunda analitikbir iç mekân çözümleme aracı ile ilgili sınırlı sayıda çalışmaya ulaşılmıştır. Bu nedenle araştırmanınamacı analitik bir iç mekân çözümleme aracı geliştirmek ve bir örnek kapsamında geliştirilen buyöntemi değerlendirmek olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda literatür taramasıyla eldeedilen bilgiler ışığında bir iç mekân çözümleme aracı geliştirilmiştir. Bu araçta fiziksel çevreögelerine, estetik çevre ögelerine ve bütüne egemen ögelere yer verilmiştir. Örnek bir değerlendirmeiçin İkinci Ulusal Mimarlık Dönemi eserlerinden Mersin Tren İstasyon Binası tercih edilmiş ve buaraç kapsamında değerlendirme altına alınmıştır. Sonuç olarak mekân incelemelerinde bir iç mekânçözümleme aracı kullanımının mekânın bütününe ait tüm ögelerin incelenmesine olanak verdiği veözellikle de tarihi nitelik taşıyan mekânlarda süreç içerisinde gerçekleştirilen hatalı ve denetimsizuygulamaların göz ardı edilmeden ortaya çıkarılmasına olanak tanıdığı bilgisine ulaşılmıştır.