Cilt 3 - Sayı 2 (Aralık 2021)
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Kaynaştırma sınıf öğretmenlerinin uygulamalarında farklılaştırılmış öğretime ilişkin izlerin incelenmesi(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Koç, Hüseyin; Gürgür, HasanFarklılıkların farkında olmak ve farklılıkları zenginliğe dönüştürmek mottoları son 10 yılda sıkça dile getirilmektedir. Sınıflardaki farklılıkları zenginliğe dönüştürmek için önerilen yöntemlerden birisi de farklılaştırılmış öğretimdir. Bu araştırmanın amacı sınıflarında özel gereksinimli öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda, gerçekleştirdikleri eğitim öğretim süreçlerinde farklılaştırılmış öğretim yöntemine ilişkin izlerin incelenmesidir. Bu bağlamda araştırma nitel paradigma çerçevesinde betimsel olarak gerçekleştirilmiş ve 12 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme yürütülmüştür. Gerçekleştirilen analizler sonunda 4 ana tema ve 13 alt temaya ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda katılımcı öğretmenlerin; bireysel farklılıkların farkında olduğu, sınıflarında bireysel farklılıkların olmasının iyi olduğunu düşündükleri ve bu farklılıkların eğitim öğretim süreçlerine olumlu yönde yansıdığını düşündükleri bulunmuştur. Fakat planlama, uygulama ve değerlendirme faaliyetlerinde bu farklılıkları göz önünde bulundurmadıkları, farklılaştırılmış öğretimin temel farklılaştırma unsurları olan içerik, süreç ve ürünün farklılaştırılması boyutunu yeterince gerçekleştirmedikleri saptanmıştır. Böylece uygulama düzeyinde farklılaştırılmış öğretime ilişkin yeterince ize rastlanamamıştır.Öğe Okuma ve anlama bağlamında hızlı okuma teknikleri(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Soysal, TaşkınBilginin çok hızlı üretilip yayılması sebebiyle okunacak materyallerin günden güne artması, buna karşın okumaya ayrılan zamanın giderek azalması, birtakım yenilikleri gerekli kılmaktadır. Bireylerin bir dakikada okudukları kelime sayısını anlam kaybetmeden artırmayı amaçlayan hızlı okuma teknikleri, günümüz dünyası için giderek daha çok ihtiyaç hâline gelmektedir. Ancak bu tekniklerin öğrenilmesi yeni ihtiyaçları da beraberinde getirmektedir. Hızlı okuma çalışmalarında yalnızca okuma hızının artırılmasına odaklanılmasının yerine bireyler bu eğitimden sonra hangi metin türünde hangi hızlı okuma tekniklerini kullanacakları konusunda yetkinleşmeli, hızlı okumayı gündelik hayatın olağan bir parçası hâline getirmeyi başarmalıdırlar. Bütün bunlardan hareketle bu çalışmada okuma ve okuduğunu anlama bağlamında hızlı okuma teknikleri hakkında bilgi verilmiş, bu konuda genel bir çerçeve çizilmeye çalışılmıştır. Sistematik derleme yönteminin kullanıldığı araştırmada yerli ve yabancı literatürde yer verilen hızlı okuma teknikleri hakkında açıklamalara gidilmiştir.Öğe Okul öncesi dönem çocuklarının liderlik becerilerinin yordayıcısı olarak ebeveynlerinin bilinçli farkındalık düzeyleri(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Polat, Özgül; Özbek Ayaz, CeylanAraştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının ebeveynlerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ile çocuklarının liderlik becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu doğrultuda öncelikle okul öncesi dönem çocuklarının ebeveynlerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ile çocukların liderlik becerileri arasında anlamlı ilişki olup olmadığına bakılmış, sonrasında ise ebeveynlerin bilinçli farkındalık düzeylerinin, çocukların liderlik becerilerinin anlamlı bir yordayıcısı olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen araştırmanın çalışma grubu basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen ve okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören beş altı yaş grubundaki 313 öğrencinin 313 ebeveyni ve bu öğrencilerin sınıflarında görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Veriler Ebeveynlikte Bilinçli Farkındalık Ölçeği (MIPQ) ve Erken Çocukluk Dönemi Liderlik Ölçeği (EÇDLÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda bilinçli farkındalıklı ebeveynliğin çocukların liderlik becerileri ile yüksek düzeyde ilişkili olduğu ve bilinçli farkındalıklı ebeveyn becerilerinin çocukların liderlik becerilerinin yordayıcısı olduğu bulunmuştur.Öğe Okul liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Yalçın, Mehmet Tufan; Atasoy, RamazanOkul liderliği kavramı son yıllarda uluslararası literatürde sıklıkla ele alınan bir konudur. Ancak, Türkiye özelinde konu çeşitli liderlik stilleri bağlamında ele alınmış olup okul liderliğini bir bütün olarak ölçebilecek herhangi bir ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmasına rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı, Leithwood (2012) tarafından geliştirilen Okul Liderliği Ölçeğinin (OLÖ) Türkçeye uyarlanmasıdır. Araştırmanın örneklemini Karaman ili ilk, orta ve lise eğitim kademelerinde görev yapmakta olan 337 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, OLÖ’nin yapı geçerliği Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile sınanmıştır. Araştırmada, DFA sonrası ölçeğin orijinal formu ile tutarlılık gösteren 22 maddelik ve dört boyutlu (yön verme, insanları geliştirme, örgütü geliştirme ve öğretim programını geliştirme) bir ölçek yapısına ulaşılmıştır. Okul liderliği ölçeğinin alt boyutlarına ilişkin puanların iç tutarlılık değerleri .85 ile .95 arasında değişkenlik göstermektedir. Araştırma sonuçları Türkçeye uyarlanan okul liderliği ölçeğinin tüm öğretim kademelerinde görev yapan okul yönetimlerinin sergiledikleri liderlik davranışlarının düzeylerini analiz etmede kullanılabilecek etkili, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.Öğe Farklı üniversitelerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecine yönelik görüşleri(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Şengün, GökhanÇin’de ortaya çıkan COVID-19 salgını kısa sürede tüm insanlığı etkileyen küresel bir sorun haline gelmiştir. Araştırmalar bu salgının tüm insanlığı olduğu gibi üniversite öğrencilerini de etkilediğini göstermektedir. Bu araştırmada da farklı üniversitelerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin COVID -19 pandemi sürecine yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 akademik yılı bahar döneminde Türkiye'deki 26 üniversitede 24 farklı bölümde öğrenim gören üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Bu araştırmada, nicel araştırma türlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Üniversite Öğrencilerinin COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Görüşleri Anketi kullanılmıştır. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin COVID-19 salgınına yönelik görüşleri, “uzaktan eğitime ilişkin görüşler” ve “ Covid-19’un olumsuz etkileri” olmak üzere iki alt boyutta incelenmiştir. Bu anket, literatür taraması yapılıp uzman görüşü alındıktan sonra araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırmada, farklı üniversitelerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemi sürecine yönelik görüşleri araştırılmıştır. Veri toplama sürecinde, anket maddeleri Google Form aracılığıyla üniversite öğrencilerine uygulanmıştır. Katılımcılar 332 kadın (% 86,8) ve 51 erkek (% 13,2) olmak üzere 386 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada toplanan veriler betimsel istatistikler, t-testi, ortalama ve standart sapma analizleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, üniversite öğrencilerinin COVID-19 salgınından psikolojik yönden, sosyal yönden, ekonomik yönden etkilendiğini bazı üniversite öğrencilerinin ise her yönden etkilendiği bulunmuştur. Genel olarak uzaktan eğitim uygulamalarını verimli bulmadıklarını belirtmişlerdir. Üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemi sürecine yönelik görüşlerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencileri, COVID-19 pandemisinin olumsuz etkileri olduğunu bildirmişlerdir. Araştırmada, COVID-19 pandemi sürecinin üniversite öğrencileri üzerinde endişe, stres, korku, terleme vb. bedensel değişikliklere neden olabildiği görülmüştür. Bu kapsamda, üniversite öğrencilerinin öncelikle psiko-sosyal alanda desteklenmesi gerektiği düşünülmektedir.Öğe Türkiye’de 2016-2020 yılları arasında yapılan ilkokul matematik eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlere ilişkin bir analiz(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Yorulmaz, Alper; Çekirdekçi, Sıtkı; Dede, BeyzanurBu araştırmanın amacı ilkokul matematik eğitimi alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Çalışmada, Türkiye’de ilkokul matematik eğitimi alanında 2016-2020 yılları arasında hazırlanan lisansüstü tezler türleri, yapıldıkları yıllar, kullanılan yöntemler, örneklem-çalışma grubu, ele alınan konular gibi çeşitli açılardan incelenmiştir. Bu kapsamda üç araştırma sorusuna cevap aranmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yönteminden yararlanılan araştırmada, Türkiye’de ilkokul matematik eğitimi alanında hazırlanan, Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) tarafından 2016-2020 yılları arasında onaylanan ve arşivlenen toplam 125 lisansüstü tez incelenmiştir. Araştırma verileri içerik analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda; en fazla yüksek lisans tezinin hazırlandığı, tezlerin hazırlandıkları yıllara göre sayılarında dalgalanma olduğu, çalışma grubu olarak dördüncü sınıf öğrencilerinin çoğunlukta olduğu, konu alanı olarak “sayılar ve işlemler” öğrenme alanında gerçekleştirildikleri, nicel araştırmaların daha fazla tercih edildikleri bulgusuna ulaşılmıştır.Öğe Sosyal bilgiler dersinde vatandaşlık aktarımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Korkmaz, Mehmet; Ataç, HakanBu çalışma, sosyal bilgiler dersinde vatandaşlık aktarımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüş ve düşünceleri incelemek amacıyla 2018-2019 eğitim öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nin Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2. ve 4. sınıfta okuyan 23 erkek, 27 kadın olmak üzere toplam 50 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu kapsamda sosyal bilgiler öğretmen adaylarına uzman görüşleri alınarak hazırlanmış 5 açık uçlu soru sorulmuştur. Görüşmeden elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmadan ortaya çıkan sonuçlara göre; sosyal bilgiler öğretmen adayları vatandaşlık kavramını hak ve sorumluluk bağlamında tanımlamaktadır. Öğretmen adayları vatandaşlık eğitiminin verilmesindeki temel amacı benzer şekilde hak ve sorumlulukları öğretmek olarak görmektedir. Öğretmen adayları sosyal bilgiler dersinin gelecek nesillere vatandaşlık aktarımı sağlamada etkili olduğunu düşünmekte ve sosyal bilgiler dersinin bu bağlamda üzerine düşen görevi yerine getirdiğini belirtmektedir. Sosyal bilgiler dersinde vatandaşlık eğitiminin daha iyi yürütülmesine ilişkin olarak ise öğretmen adayları sosyal bilgiler dersinin toplumsal yaşamla bütünleştirilmesi gerektiğini belirtmektedir.Öğe Eğitim fakültesi tercihini etkileyen faktörler: Eğitim fakültesi öğrencileri üzerine nitel bir çalışma(Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2021) Bora, VeyselBu çalışmanın amacı eğitim fakültelerinde öğrenime devam eden öğrencilerin fakülte tercih nedenlerini irdelemektir. Tercih sürecinde çevre, üniversitenin bulunduğu şehir ya da üniversite imajı gibi unsurların ne düzeyde etkili olduğu derinlemesine irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu MAKÜ, ODTÜ, GAZİ ve Boğaziçi Üniversitelerine bağlı eğitim fakültelerinde eğitim öğretime devam eden 12 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, yazar tarafından ilgili alanyazın ve araştırmanın amaçları doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış bir görüşme formuyla toplanmış; içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin eğitim fakültesini tercih ederken aile ve yakın çevrelerinden, fakültenin bulunduğu yerleşim yerini ve fakültenin bağlı bulunduğu üniversitenin imajını göz önüne aldıkları ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin çoğunun eğitim öğretime devam ettikleri fakültelerinden memnun oldukları ortaya çıkmıştır.