Cilt 2 - Sayı 1 (Haziran 2020)

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    Türkiye’de evde eğitim hizmetlerinin ebeveyn görüşlerine göre incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Sarı, Hakan; Karaca, Abdulbaki; Kızılkaya, Ahsen Ela
    Türkiye’de evde eğitim hizmetleri evde eğitim hizmeti vermek üzere seçilen öğretmenler tarafından gerçekleştirilmektedir (Özel Eğitim Hizmetler Yönetmeliği, 2012). Ancak ülkemizde evde eğitim hizmetlerinde ebeveyn görüşlerinin alınmasıyla ilgili sınırlı araştırmaların yapıldığı görülmektedir. Dolayısıyla bu araştırmada Türkiye’de evde eğitim hizmetlerinin ebeveyn görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmaya 2017- 2018 eğitim öğretim yılında çocuğu evde eğitim hizmeti alan 20 ebeveyn katılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemiyle desenlenmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ebeveynlerin evde eğitim hizmetlerinden memnun oldukları ve bu uygulamanın çocukları için çok faydalı ve önemli olduğunu düşündükleri ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte evde eğitim hizmeti vermeyi kabul eden branş öğretmenlerinin sayısının az olması nedeniyle bazı derslere branş öğretmenlerin katılamadıkları görülmektedir. Ayrıca ebeveynler evde eğitim hizmetine katılan öğrencilerin sosyal gelişimlerinin desteklenmesi gerektiği görüşüne sahiptirler.
  • Öğe
    Velilerin okul iklimi algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Mahmudlı, Samuel; Öz, Burcu Cemile
    Bu çalışmanın amacı Azerbaycan’ın Bakü şehrindeki “Mekteplinin dostu” projesinin uygulandığı devlet okullarında velilerin okul iklimi algılarının velinin eğitim durumuna, çocuklarının öğrenim kademesi ve öğretim diline göre incelemektir. Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Araştırmada, Bakü şehrinin 10 idari bölgesinde 2018-2019 eğitim öğretim yılında Rus ve Azerbaycan dilinde eğitim veren okullarda toplam 1343 veliye “Okul İklimi Veli Ölçeği” kullanılarak uygulanan anketten elde edilen veriler kullanılmıştır. Okul iklimi puanlarını karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi uygulanmıştır. Okul iklimi puanlarını veli eğitim durumu değişkenine göre karşılaştırmak için ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmadan çıkan sonuçlara göre veliler okul iklimi konusunda olumlu düşünmektedir. Ancak okul iklimi konusundaki görüşler velinin eğitim durumuna göre farklılaşmaktadır. Buna göre ilkokul mezunu veliler, lise mezunu ve üniversite mezunu velilere göre okul iklimini daha olumlu değerlendirmektedirler. Aynı zamanda çocuğu ilkokulda öğrenim gören velilerin, çocuğu ortaokulda öğrenim gören velilere göre okul iklimi algıları daha olumlu yöndedir.
  • Öğe
    Sınıf öğretmeni adaylarının fen okuryazarlığına ilişkin görüşlerinin incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Kızılay, Esra; Kırmızıgül Saylan, Aslı
    Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının fen okuryazarlığına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya bir üniversitenin sınıf öğretmenliği alanında öğrenim gören 20 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma nitel araştırma modellerinden durum çalışmasına uygun olarak yapılandırılmıştır. Veriler üç tane açık uçlu sorunun yer aldığı bir form aracılığıyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının ne olduğuyla ilgili görüşlerinin altı kategoriye ayrıldığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının %35’i fen okuryazarlığını “fen ile ilgili temel kavramlara ve bilgilere sahip olmak” anlamına gelen ifadelerle tanımlamışlardır. Araştırmada öğretmen adaylarının fen okuryazarı bireylerin özellikleri ile ilgili ifadelerinin 11 kategoriye ayrıldığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının %70’i fen okuryazarı bireylerin “araştırmacı” olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının boyutları ile ilgili ifadelerinin altı kategoriye ayrıldığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının %45’i “temel fen kavramları”nı fen okuryazarlığının boyutlarından biri olarak ifade etmişlerdir.
  • Öğe
    Okul yöneticileri ve öğretmenlerin stratejik plan, vizyon, misyon kavramlarına yönelik bilişsel yapıları ve algıları
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Izgar, Gökhan
    Okul yöneticileri ve öğretmenlerin stratejik plan, vizyon, misyon kavramlarına yönelik bilişsel yapılarını ve algılarını ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. 2019-2020 eğitimöğretim yılında bir devlet üniversitesinin “Eğitim Yönetimi” tezsiz yüksek lisans programında kayıtlı ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı farklı okullarda ve farklı branşlarda görev yapan 55 öğretmen ve okul yöneticisi bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Kelime ilişkilendirme testi ve görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre katılımcılar ürettikleri kelimeleri stratejik plan, vizyon, misyon kavramları ile çoğunlukla doğru ilişkilendirmişledir. Ancak stratejik plan kavramı ile % 5.50, vizyon kavramı ile % 20.80, misyon kavramı ile % 36.36 oranlarında yanlış ilişkilendirmelerin yapıldığı da görülmüştür. Stratejik plana yönelik üretilen metaforların analizinde ise katılımcıların % 20’sinin stratejik plan kavramı ile örtüşmeyen metaforlar ürettikleri tespit edilmiştir. Sonuç olarak stratejik plan, vizyon ve misyon kavramlarına yönelik oluşturulan yanlış ilişkilendirmelerin, stratejik plana yönelik algıları da yanlış yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Etkileşimli tahtalarda açık kaynak kod tabanlı pardus işletim sisteminin kullanımına yönelik öğretmen görüşleri
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Cantürk, Gökhan
    Etkileşimli tahtalar, Milli Eğitim Bakanlığı’nın FATİH Projesi kapsamında eğitim-öğretim süreçlerinde kullanılmaya başlanmıştır. 2017 yılında Antalya ili Manavgat ilçesinde Yerli ve Milli kaynakların kullanımının öneminden hareketle millileştirilmiş yerli işletim sistemi Pardus otuz üç okulda kullanılmaya başlanmıştır. 2018-2019 öğretim yılı başında ise Antalya ili ve ilçelerinde FATİH projesi kapsamında etkileşimli tahta kurulumu tamamlanan tüm okullarda Pardus işletim sisteminin kullanımına geçiş süreci başlamıştır. Bu araştırmanın amacı, etkileşimli tahtalarda açık kaynak kod tabanlı Pardus işletim sisteminin kullanımına yönelik öğretmen görüşlerini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışma, öğretmenlerin etkileşimli tahtalarda kullanılmaya başlanan Pardus İşletim sistemiyle ilgili deneyimlerinin belirlenmesi bakımından bir olgu bilim çalışması niteliği taşımaktadır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin Pardus işletim sistemine geçişin ders işleyişine olumlu etkisiyle ilgili en fazla dile getirdikleri konu yerli ve milli kaynaklara yönelimi artırması olmuştur. Öğretmenler, Pardus işletim sistemine geçişin ders işleyişine olumsuz etkileriyle ilgili Usb bellek sorunu, dokunmatik sorunu, bazı programların açılmaması sorunu gibi teknik problemler yaşadıklarını ifade etmişlerdir.
  • Öğe
    Özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencilerin yazılı anlatım düzeyleri
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Öztürk, Halil; Girli, Alev
    Yazılı anlatım; günlük hayatın hemen hemen her alanında bireylerin karşısına çıkan ve sıkça başvurulan iletişim araçlarından birisidir. Özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrenciler akademik becerilerde yaşıtlarına göre düşük performans göstermektedirler. Bu öğrencilerin düşük performans gösterdikleri akademik becerilerden birisi de yazılı anlatım becerisidir. Bu çalışmanın amacı özel öğrenme güçlüğü tanılı katılımcıların yazılı anlatım düzeylerini belirlemek ve normal gelişim gösteren yaşıtlarıyla karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda planlanan çalışmanın modeli ilişkisel tarama modelidir. Çalışma grubunu İzmir ilinde 2015- 2016 eğitim-öğretim yılında 5, 6 ve 7. sınıfa devam eden 58 özel öğrenme güçlüğü tanılı ve 64 normal gelişim gösteren katılımcı oluşturmuştur. Çalışma sonucunda özel öğrenme güçlüğü tanılı katılımcıların yazılı anlatımlarının “dış yapı”, “dil ve anlatım” ve “düzenleme” özellikleri düzeylerinin normal gelişim gösteren yaşıtlarına göre yetersiz seviyede olduğu ortaya konmuştur. Normal gelişim gösteren öğrencilerin yazılı anlatım özelliklerinin özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencilerden anlamlı düzeyde farklılaştığını göstermiştir.
  • Öğe
    Ortaokullarda aile katılımına yönelik okul müdürlerinin görüşleri
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Çakır, Erkan; Yavuz, Mustafa
    Bu araştırmada, okul müdürlerinin aile katılımı ile ilgili görüşlerinin derinlemesine betimlenmesi amaçlandığından, araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemi, araştırma deseni olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırma sonunda, maksimum çeşitlilik örneklem yöntemi ile belirlenen toplam on beş okul müdürü ile görüşülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanan araştırma verileri, betimsel analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, aile katılımı bağlamında okul müdürlerinin aileden en önemli beklentisinin iletişim olduğu ortaya koyulmaktadır. Okul müdürleri sosyoekonomik ve demografik özellikler olarak gelir düzeyi, eğitim ve çocuk sayısının aile katılımına yansımaları olduğunu belirtmişlerdir. Aile kaynaklı problemler olarak da, bilinçsiz-eğitimsiz aileler, ilgisizlik ve şikâyetçi aileleri sıralamışlardır. Aile kaynaklı problemlere çözüm önerileri olarak ise iletişim, ikna etme, idare etme yaklaşımı ve ikram öngörmektedirler. Aile katılımını artırıcı öneriler olarak iletişim ve aile ziyaretlerini belirtmişlerdir. Okul müdürleri, Okul-Aile Birliğinin gerekli ancak şu anki yapısı ile işlevsel olmadığını ortaya koymuşlardır
  • Öğe
    Yönetici öz yeterlik algısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Baltacı, Ali
    İnsanın kendi potansiyelini fark etme düzeyi olarak ifade edilen öz yeterlik, muhtemel durumlarla başa çıkmak için gereken eylem yollarını ne kadar iyi yürütebileceğine dair kişisel bir karardır. Bu araştırma yöneticilerin öz yeterlik algılarını tespit edebilmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Teşkilatında çalışmakta olan 861 üst düzey yönetici oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında örneklemden toplanan veriler üzerinde faktör analizleri ve geçerlik ile güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Çalışma sonucunda ölçeğin beş boyuttan (sosyal, psikolojik, etik, ekonomik ve yönetsel) oluştuğu belirlenmiştir. Öz yeterlik kavramını açıklamaya yönelik önerilen beş faktörlü modelin, kuramsal olarak var olan gerçeklikle mükemmel bir şekilde uyum sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca ölçeğin geçerlik ve güvenirlik katsayıları da yeterli düzeydedir. Geliştirilen ölçek, literatürdeki önemli bir boşluğun kapatılmasına katkı sunacaktır. Ek olarak ölçek ile yöneticilerin öz yeterliklerini belirlemeye yönelik çalışmaların artması hedeflenmektedir. Bunun yanında ölçeğin kullanılması ile örgütte var olan yönetim çalışmalarına ilişkin önemli veri elde edilebilecektir.
  • Öğe
    Okul öncesi dönemdeki çocukların öz düzenleme becerileri ile oyun tercihleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, 2020) Azkeskin, Kadriye; Tuzcuoğlu, Necla; Niran, Şennur; Özkan, Selin
    Araştırmanın amacı okul öncesi eğitim alan çocukların öz düzenleme becerileri ile oyun tercihleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2018– 2019 eğitim-öğretim yılı, güz döneminde İstanbul ili Avrupa ve Anadolu yakasında yer alan anaokulları arasından seçilen yedi farklı okul öncesi eğitim kurumuna devam eden dört-beş yaş grubu 167 çocuk ve ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Öz-Düzenleme Ölçeği ve Oyun Tercihi Gözlem Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği’nin Düzenleme Becerileri alt boyutunda öğrenme merkezlerinde seçilen oyun türü değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin, Kontrol Becerileri alt boyutunda oyun tercihi değişkenine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Ayrıca öz düzenleme becerileri puanlarıyla cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği ve bu farklılığın kız çocukları lehine olduğu bulunmuştur.